داستان خانم سوسن نمونه موفق از صنف “خیاطی پیشرفته”

موسسه هلپ جرمنی > داستان خانم سوسن نمونه موفق از صنف “خیاطی پیشرفته”

داستان خانم سوسن نمونه موفق از صنف “خیاطی پیشرفته”

 

بانو سوسن به این باور است که با تلاش و پشتکار می تواند در حرفه آموزش دیده خویش به پله های بلند موفقیت دست پیدا کند و همچنان از این طریق می تواند دیگران را نیز تشویق، همکاری و راهنمایی برای رشد و پیشرفت نماید.

خلاصه شرح زندگینامه بانو سوسن

بانو سوسن ۳۴ سال پیش در یک خانواده صمیمی چشم به جهان گشود. پس از آن خانواده وی راه مهاجرت را به پیش گرفتند. بانو سوسن روزهای کودکی و نوجوانی خود را در دیار غربت سپری نمود و بعد از ۱۴ سال مهاجرت همرای فامیل به کشور آبایی خود برگشت. وی در سن ۱۸ سالگی ازدواج می کند و ثمره زندگی مشترک او دو دختر و یک پسر می باشد. او همرای خانواده کوچک خود زندگی را به آرامی به پیش می برد و خوشحال است که در کشور خودش زندگی می کند و فرزندانش در مشکلات مهاجرت به سر نمی برند.

انگیزه شروع آموزش حرفه خیاطی

روزی برای دوختن لباس مجلسی به یک سالون خیاطی مراجعه کردم. وقتی برای دریافت لباس خود به خیاطی رفتم متاسفانه لباسم را به موقع آماده نکرده بود و لباس را نیز طبق میل من ندوخته بود. آن شب را من به سختی با لباسی که مجبور به پوشیدنش بودم سپری کردم و از آن لحظه تصمیم گرفتم که خودم این حرفه را بیاموزم.

بعد از آن کم کم آموزش های ابتدایی خیاطی را آغاز کردم و توانستم ازین طریق مشکلات خود و خانواده ام را حل نمایم. یک روز از طریق کمپاین مهاجرت موسسه هلپ از مرکز آموزشی فن و حرفه انصاری آگاهی حاصل نمودم و شامل صنف خیاطی پیشرفته این مرکز گردیدم. آرزو و هدفم خدمت به فامیل و جامعه بود. تلاش کردم که این حرفه را به خوبی بیاموزم تا ازین طریق بتوانم به همنوعان خود خدمت کنم.

ختم آموزش و شروع تجارت بانو سوسن

بعد از ختم آموزش بانو سوسن با توانایی و پشتکار، دریافت جعبه ابزار کاری و استفاده از مشوره های مرکز خدمات کاریابی “اوسا” یک کارگاه آموزشی خیاطی تحت نام “آموزشگاه تولیدی خیاطی بانو برای بانوان” ایجاد نمود تا بتواند با ارایه آموزش خیاطی دیگر بانوان را حمایت و ازین طریق در خودکفایی زنان سهم بگیرد.

سوسن در کارگاه آموزشی خویش به تعداد ۲۵ شاگرد را تحت آموزش دارد که تمام شاگردان از نحوه آموزش و رویه نیک خانم سوسن بسیار خرسند هستند و در کنار آن سفارشات مشتریان را نیز دریافت میکند که مجموعا ماهانه ۳۰۰۰۰ هزار افغانی درآمد دارد. همچنان اینان بر این باورند که بعد از تکمیل آموزش می توانند نیازهای دوخت و دوز لباس فامیل و همچنان دیگر بانوان را رفع نمایند و از این طریق از لحاظ اقتصادی خانواده خود را حمایت کنند.

پلان های آینده خانم سوسن

بانو سوسن برای پیشرفت کارش در آینده نزدیک برنامه های زیادی را روی دست دارد از جمله می خواهد درکنار کارگاه آموزشی یک تولیدی لباس را نیز ایجاد نماید. همچنان وی می خواهد برای پیشرفت بانوان گام هایی در قسمت آموزش و ایجاد فرصت های کاری بردارد.

بانو سوسن از موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، موسسه هلپ جرمنی، موسسه WFP و سایر سازمان ها و تسهیل کنندگان برنامه فن و حرفه درین دوره آموزشی که با ارایه خدماتی چون راه اندازی تجارت های کوچک و حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن مکمل این برنامه بودند قدردارنی و سپاسگذاری می نماید.

 

منبع: بخش رسانه و فرهنگ هلپ

  • مطالب مرتبط