برگزاری پانزدهمین میز گرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

برگزاری پانزدهمین میز گرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

تاریخ برگزاری: پنج  شنبه، 14 حوت ۱۳۹۹

زمان برگزاری: ۰۹:۰۰ الی ۱۱:۳۰ قبل از ظهر

محل برگزاری: انجمن توانمند سازی و اجتماعی بانوان  (ویسا)

برگزارکننده: ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات به همکاری موسسه هلپ جرمنی و موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)

 

به سلسله برگزاری میزگردهای فن و حرفه و کار یابی، این بار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات با همکاری موسسه هلپ جرمنی و موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) پانزدهمین میز گرد فن و حرفه و کار یابی را در سالون کنفرانس‌های انجمن توانمند سازی و اجتماعی بانوان (ویسا) تحت عنوان “ارایۀ نتایج و یافته‌های تحقیق حرفه‌های بازاردار در زون غرب” برگزار نمود.

در این میزگرد، نمایندگان برخی از ادارات دولتی به شمول ریاست کار وامور اجتماعی، اتاق صنعت و تجارت، اتاق تجارت و صنایع زنان، ریاست اتحادیۀ پیشه‌وران و همچنان نمایندگانی از موسسات مختلف داخلی و خارجی، موسسۀ بین المللی هلپ، RSDO، Altaf، NSDP، AHDAA، WVA، WISE، Marcy core، NRC، پوهنتون هرات (دانشکدۀ اقتصاد)، مرکز افغان ایران و انجمن توانمندسازی و اجتماعی بانوان (WESA) اشتراک نمودند.

در شروع میزگرد، خانم پروین حسینی، رئیس مؤسسه حمایت پایدار (اوسا) در رابطه به میزگرد متذکره و نتایج یافته‌های تحقیق حرفه‌های بازاردار برای اشتراک‌کنندگان وضاحت داد و یادآور شد که این تحقیقات از سال ۲۰۱۶ در سطح ولایت هرات شروع گردیده و در رابطه با حرفه‌های که بیشترین تقاضا و بازار را در مارکت داشته تحقیقات صورت گرفته است؛ سپس این تحقیقات در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وسیع‌تر گردیده در سطح چهار ولسوالی (گذره؛ انجیل؛ زنده‌جان و کرخ) و سه ولایت ( بادغیس؛ فراه و غور) انجام پذیرفته است. در این تحقیقات از ۶۶ حرفه به تعداد ۳۶ حرفه شامل تحقیق میدانی گردیده که توسط پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها در ساحه صورت گرفته است.

یافته‌های این تحقیقات به چهار دسته ارایه گردیده که عبارتند از:

  1. حرفه‌های بازار دار
  2. حرفه‌های نیمه بازاردار
  3. حرفه‌های با ظرفیت بالقوه رشد
  4. حرفه‌های اشباع‌شده

در ادامه، آقای ناصر محمدی پوپل، مدیر بخش کاریابی موسسه حمایت پایدار (اوسا) پریزنتیشن خویش را که مروری بر نتایج تحقیقات حرفه‌های بازار در سال‌های 2016، 2017 و2018 بود برای اشتراک‎‌کنندگان ارایه نمود.

سپس، آقای محبوب تیموری، یافته‌های یک تحقیق که به همکاری پوهنتون هرات صورت گرفته بود، در مورد حرفه های بازاردار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به شکل کامل و مشرح برای اشتراک کنندگان ارایه نمود.

میزگرد با ارایۀ دیدگاه‌ها از سوی اشتراک‌کنندگان پیرامون تحقیق انجام‌شده ادامه یافت.

در پایان میزگرد، خانم فاطمه توخی، مدیر بخش مهارت‌های آمریت کار ریاست کار و امور اجتماعی  ضمن جمع بندی میزگرد از همکاری موسسات هلپ جرمنی و اوسا بابت همکاری در برگزاری این میزگرد و همچنان از اشتراک فعال سایر اشتراک‌کنندگان قدردانی نمود.

 

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان