فراغت نزدیک به 600 کارآموز از دورۀ شش ماهۀ مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری در ولایت هرات

فراغت نزدیک به 600 کارآموز از دورۀ شش ماهۀ مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری در ولایت هرات

به روز چهارشنبه (27 حوت 1399) موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی به همکاری ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، محفل فراغت 568 تن از کارآموزان مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری را برگزار نمود.

این محفل با اشتراک  مقام‌های دولتی از جمله مسئولین ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، کارمندان ارشد دفتر یونیسیف و دفتر WFP در زون غرب، رؤسا و کارمندان موسسه هلپ و موسسات همکار موسسه هلپ از جمله موسسه حمایت پایدار در افغانستان ، مسئولین و نمایندگان بعضی از موسسات ملی و بین المللی، مسئولین و نمایندگان برخی از شرکت‌ها، نهاد ها و انجمن ها و جمع کثیری از مستفیدین برنامۀ فن وحرفه  با حضور داشت رسانه‌ها برگزار گردید.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الهی و پخش سرود ملی، کلیپی در مورد فعالیت‌های انجام‌ شده در پروژۀ امرار معیشت پخش گردید که بازتاب ‌دهندۀ بخشی از فعالیت‌های مرکز فن و حرفۀ انصاری، مرکز فن و حرفۀ سیار در شهرک اسلام قلعه و ولایات غور، بادغیس و فراه بود.

متعاقب آن، محمد علی سروش، رئیس موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی در افغانستان ضمن خوش‌آمدگویی برای حاضرین، معلومات مختصری در مورد هدف تطبیق پروژۀ امرار معیشت از سوی موسسۀ هلپ و اینکه تاکنون چه تاثیراتی داشته است، صحبت‌ نمود.

در بخشی از صحبت‌ها، آقای سروش بر ضرورت تداوم کار کنسرسیوم حفاظت از اطفال تاکید نمود و خواستار مساعی مشترک سایر موسسات برای ایجاد فرصت‌های آموزشی و شغلی برای افراد آسیب‌پذیر جامعه گردید.

سپس، محمد فرزان حسینی، مسوول بخش حفاظت اطفال دفتر یونیسیف در زون غرب، در صحبت‌هایش از عملکرد موفقانۀ موسسۀ هلپ جرمنی در قسمت تطبیق پروژۀ امرار معیشت سپاس‌گزاری نمود و از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های امرار معیشت در سراسر افغانستان یاد نمود.

در ادامه، یکی از کارآموزان، داستان زندگی‌اش را برای حاضرین تشریح نمود و گفت که او دوبار از کشور ایران ردمرز شده بود و به خاطر مشکلات اقتصادی مجبور به کارهای شاقه می‌شد و حالا پس از فراگرفتن حرفۀ نجاری پیشرفته یا ام دی اف، وارد بازار کار گردیده است.

پس از آن، محمد رفیق شهیر، رئیس شورای متخصصان ولایت هرات به نمایندگی از جامعۀ مدنی به ایراد سخن پرداخت و ضمن یادآوری از شهرت نیک موسسه هلپ، خواستار شفافیت در تطبیق چنین پروژه‌های از سوی سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی گردید و ابراز امیدواری نموده که چنین پروژه‌های باید از سوی تمویل کنندگان تمدید و گسترش داده شود.

متعاقب آن، یکی از بانوان فارغ‌شده از صنف خیاطی پیشرفته ضمن بیان داستان زندگی‌اش از موسسۀ هلپ و سایر همکاران آن بابت فراهم‌سازی زمینۀ یادگیری حرفه قدردانی نمود.

در فرجامین لحظات برنامه، آقای عبدالقیوم افغان، رئیس محترم کار و امور اجتماعی ولایت هرات، ضمن قدردانی از موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی و سایر نهادهای همکار، بر همکاری بیشتر این اداره با موسسۀ هلپ تاکید نمود و افزود که هنوز هم اطفال زیادی به روی خیابان‌ها مصروف کار شاقه هستند که نیازمند همکاری موسسات می‌باشند.

آخرین سخنران این محفل، خانم پروین حسینی، رئیس موسسۀ حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) بود. خانم حسینی در مورد تلاش‌های اوسا در قسمت کاریاب‌ شدن فارغین صحبت نمود و تاکید نمود که بر اساس یک پلان منظم افراد فارغ‌شده را تقیب خواهند نمود تا اینکه کاریاب شوند.

در پایان این مراسم، پس از تقدیر از همکاران ریاست کار و امور اجتماعی و کارمندان مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری، جعبه‌های ابزار کار که از سوی موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی تهیه گردیده بود، برای آغاز کسب و کار به فارغین این دوره توسط مهمانان توزیع گردید.

 

پروژۀ امرار معیشت چیست؟

اخیرا موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی پروژه‌ای را از سازمان بین المللی حمایت از کودکان UNICEF و دفتر مرکزی موسسه هلپ جرمنی مقیم در شهر بن آلمان دریافت کرده است. عنوان پروژه متذکره “ادغام مجدد اطفال نهایت آسیب پذیر (شامل اطفال  خیابانی، اطفال بیجاشدگان داخلی، اطفال ردمرز شده بدون سرپرست، و اطفال متقاضی شمولیت در نیروهای پولیس) از طریق فراهم سازی آموزش حرفه و فن و تسهیلات شغلی  برای  2300 تن در ولایات هرات، بادغیس، غور و فراه “ می باشد که از تاریخ 14 اکتوبر 2019 مطابق با 22 میزان 1398 الی 13 اکتوبر 2021 مطابق 21 میزان 1400 به مدت 24 ماه قابل اجراء میباشد.

هدف این پروژه ادغام مجدد و فراهم آوری تسهیلات شغلی برای اطفال نهایت آسیب پذیر (اطفال  خیابانی، اطفال بیجاشدگان داخلی، اطفال ردمرز شده بدون سرپرست، اطفال متقاضی شمولیت در نیروهای پولیس) یا یکی از اعضای واجد شرایط خانواده های شان در ولایات هرات، بادغیس، غور و فراه می باشد.

صنوف آموزشی این پروژه بر اساس یافته های تحقیق سالیانه حرفه های بازاردار این سازمان که توسط این موسسه و شرکای کاری اش در حوزه غرب افغانستان صورت گرفته، دایر شده است. مستفیدین این پروژه بعد از فراغت از طریق بخش خدمات کاریابی این موسسه وارد بازار کار می شوند و می توانند از حرفه آموزش دیده خویش امرار معاش نمایند.

فارغین این دور در یازده حرفه بازار دار (خیاطی پیشرفته، قالین بافی، آرایشگاه برای خانم ها و حرفه های سیم کشی برق ساختمان، برق صنعتی، ترمیم وسایل برقی منزل، ترمیم گوشی های مبایل، نجاری پیشرفته یا صنعت ام دی اف، آشپزی،کیف دوزی، ترمیم موتور سیکلت و سه چرخ برای آقایان) آموزش دیدند که بعد از ختم موفقانه دور شش ماهه از مرکز بزرگ فن و حرفه انصاری و مرکز آموزشی فن و حرفه سیار موسسه هلپ در شهرک اسلام قلعه فارغ گردیده اند.

قابل ذکر است که کارآموزان این دور، هزینه رفت و آمد از منزل تا مرکز آموزشی و بسته های غذایی بدون شرط سازمان غذایی جهان را در را در اخیر هر ماه دوره آموزش خود دریافت نمودند. ناگفته نماند که کارآموزان برعلاوه آموزش فن حرفه از صنوف سواد آموزی و آموزش های مهارت های زندگی و بهداشت و مشاوره های روانی اجتماعی مستفید شدند.

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان