نهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

نهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

تاریخ برگزاری: دوشنبه، 17 جدی 1397 مطابق با 7 جنوری 2019

زمان برگزاری: 02:00 الی 04:00 بعد از ظهر

محل برگزاری: مجتمع اداری ولایت، مرکز آموزشی کارکنان خدمات ملکی

نهمین میز گرد فن و حرفه و کاریابی، با هدف ارایه یافته های تحقیق سالانه پیرامون وضعیت حرفه های بازار کار ولایت هرات و واگذاری میزگرد فن و حرفه و کاریابی به ریاست کار و امور اجتماعی از سوی موسسه هلپ جرمنی و موسسه اوسا در ولایت هرات برگزار گردید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن 33-810x500.jpg می‌باشد

در آغاز محمدعلی سروش – مدیر پروگرام موسسه بین المللی هلپ – حضور اشتراک کنندگان را خیر مقدم عرض نموده و بطور خلاصه اجنداء و هدف این برنامه را شرح داد.

داکتر نور احمد حیدری، نماینده شورای ولایتی هرات، رییس و نمایندگان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، اتحادیه ملی پیشه وران، انستیتوت زراعت هرات، مرکز فن و حرفه افغان – ایران، موسسات WSEA، GP،Help ، DACAAR، OSAA،Neswan ، NRC ، شرکت های همکار، نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها درین میزگرد اشتراک نموده بودند.

نخست خانم الهه بنائی رییس موسسه حمایت پایدار در افغانستان “اوسا” ضمن خوش آمدید به اشتراک کنندگان نهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی، اهداف کلی که برای تدویر این میزگردها در نظر گرفته شده بود را برشمرد:

  1. تاسیس شبکه متشکل از موسسات ملی و بین المللی، ادارات دولتی، نهادهای جامعه مدنی و نمایندگان سکتور خصوصی فعال در عرصه فن وحرفه و کاریابی بمنظور ایجاد هماهنگی و همکاری در موضوعات مربوط به آموزش فن و حرفه و کاریابی.
  2. تشویق و ترغیب دولت و سکتور خصوصی به حمایت وسیع و پایدار از برنامه های فن و حرفه و کاریابی.
  3. دخیل ساختن نهادهای جامعه مدنی و سکتور خصوصی در امر مشارکت و سهم گیری در ترویج آموزش های مبتنی بر نیاز بازار و کاریابی.
  4. ترویج آموزش های فن وحرفه و مهارت های مسلکی و تسهیل خدمات شغلی.
  5. دریافت دیدگاه ها و طرح ها در راستای بهبود و انکشاف آموزش فن و حرفه و اشتغالزایی.

وی در ادامه خلاصه ای از 8 میزگرد دایره شده را شرح داده و دستاوردها و نتایج حاصله هر یک از میزگرد ها را نیز بیان نمود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن 11-2-810x500.jpg می‌باشد

سپس آقای ذبیح الله منیب رییس کشوری موسسه هلپ جرمنی به شرح اهداف، چگونگی برگزاری و واگذاری میزگرد فن و حرفه و کاریابی به ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات پرداخت. در ادامه وی اهمیت برنامه های فن و حرفه، ارائه خدمات کاریابی، نقش آن در انکشاف اجتماعی- اقتصادی هرات و همچنان اهمیت و تاثیر هماهنگی میان تطبیق کنندگان برنامه ها اشاره داشت.

وی اضافه نمود: موسسه هلپ و موسسه همکار محلی آن اوسا در همکاری با ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات با درک موجودیت خلاء هماهنگی بر آن شدند تا این خلا را رفع نمایند. بدین منظور این موسسات و ریاست کار بعد از مشوره و بررسی لازم میزگرد فن وحرفه و کاریابی را راه اندازی و به تاریخ اول جوزا سال 1396 اولین جلسه آن را در سالن کنفرانس کوپراتیف اقتصادی-خدماتی بانوان برگزار نمودند.

در ادامه آقای منیب رهنمود برگزاری میزگرد فن و حرفه و کاریابی را که برای تسلیم دهی به ریاست کار و امور اجتماعی تهیه شده بود، به طور خلاصه شرح داد و گفت: از این پس اداره ریاست کار و امور اجتماعی مسئولیت برگزاری و پیشبرد میزگرد فن و حرفه و کاریابی را به عهد خواهد داشت، تا باشد مشکلات و چالش های که فراروی آموزش های فن و حرفه است سنجیده و راه حل های برای آنها ارائه گردد. همچنان با تشکیل کمیته ها در ساختار این میزگرد فعالیت ها دنبال و به آنها رسیدگی صورت بگیرد تا نتایج مثمر از این میزگردها حاصل گردد.

در پایان صحبت هایش آقای منیب رهنمود برگزاری میزگرد فن و حرفه و کاریابی ولایت هرات را رسما به اداره ریاست کار و امور و امور اجتماعی ولایت هرات تسلیم نموده و برای مدیریت، پیشبرد و رهبری این میزگرد به این ریاست آروزی موفقیت کرد.

سپس میزگرد با بحث پیرامون تحقیق سالانه حرفه های بازار کار ولایت هرات ادامه یافت. آقای زمری دانش استاد پوهنحی اقتصاد پوهنتون هرات در ابتداء به اهداف تحقیق پرداخته و گفت تحقیق دست داشته عبارت از جمع آوری اطلاعات از حرفه های مختلف در شهر و ولسوالی های ولایت هرات می باشد که از روش تحقیق دلفی در اجرای آن استفاده گردیده است. او گفت: در مرحله نخست حرفه های موجود در هر سکتور توسط افرادی که در راس حرفه هستند شناسایی گردید، و در مرحله دوم حرفه های لیست شده از طریق پرسشنامه تحقیق از شاغلین حرفه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن 44-810x500.jpg می‌باشد

به تعقیب آن سید عبدالتواب حسینی مسئول مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا به تشریح نتایج تحقیق اجرا شده در سال 2018 میلادی پرداخت. او گفت: تمرکز اصلی این تحقیق سطح اشباع حرفه ها نسبت به نفوس شهر و ولسوالی های ولایت هرات و برآورد حداقل سرمایه برای راه اندازی یک حرفه و همچنان تشخیص سطح نیازمندی به آموزش حرفه های جدید در مراکز فن و حرفه میباشد.

در ادامه داکتر نور احمد حیدری نماینده شورای ولایتی هرات از حمایت و اشتراک مداوم خویش در میزگرد فن و حرفه سخن گفت. او گفت: امروز بزرگترین دغدغه ما در کشور بیکاری است حتی به عقیده من معضل بزرگتر از ناامنی را می توان بیکاری عنوان کرد و هر روز ما شاهد آن هستیم که رقم آن در کشور  بالا می رود و این بیکاری سبب بالا رفتن ناامنی های بیشتر در کشور می گردد. لذا برگزاری چنین میزگردها میتواند قدم مهمی در کاهش این معضل باشد.

پیش از اینکه برنامه جمع بندی گردد اشتراک کنندگان نظریات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.

در اخیر، آقای عبدالقیوم افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات، از موسسه هلپ و اوسا برای تهیه، ترتیب و جمع آوری اطلاعات پیرامون تحقیق سالانه حرفه ها در بازار کار ولایت هرات تشکر و قدر دانی نمود و واگذاری میزگرد فن و حرفه و کاریابی را گامی مثبت به سوی پایداری این طرح عنوان نمود. آقای افغان گفت: ریاست کار و امور اجتماعی طوریکه هماهنگی و پیشبرد این میزگرد فن و حرفه و کاریابی را به عهده گرفته است جلسات آینده آن را ادامه داده و پیش خواهد برد.

در اخیر وی ابراز داشت که برنامه های زیادی از طریق این میزگرد روی دست داریم:

  • تحقیق روی حرفه های بازاردار؛
  • تشویق، تقویت و توسعه بخش های فن و حرفه و کاریابی بر اساس نیاز بازار؛
  • وارد نمودن آموزش های فن و حرفه در نصاب درسی مکاتب؛
  • ارائه پیشنهادات مشخص برای کاهش بیکاری؛
  • تهیه ساختار جامع برای مراکز خدمات کاریابی و هماهنگی این مراکز برای پیشبرد بهتر این روند؛
  • تحلیل وضعیت موجود کار با مشخص کردن چالش ها و یافتن راه حل ها؛
  • حمایت و تقویت از محصولات و تولیدات داخلی؛
  • فراهم آوری تسهیلات برای متشبثین و کسبه کاران؛
  • فرستادن پیشنهادات و نیازمندی ها از سطح ولایت هرات به مرکز کشور.

ما تلاش خواهیم نمود تا میزگرد فن و حرفه و کاریابی را جایگزین جلسه کمیسیون اقتصادی در سطح ولایت هرات بسازیم تا گره گشای برای مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم گردد.

نهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی با توزیع نسخه هایی از تحقیق سالانه پیرامون حرفه های بازار کار در ولایت هرات به پایان رسید.

منبع: بخش رسانه و فرهنگ هلپ