اطلاع رسانی و آموزش در مورد حوادث غیر مترقبه

اطلاع رسانی و آموزش در مورد حوادث غیر مترقبه

اطلاع رسانی و آموزش در مورد حوادث غیر مترقبه (زلزله و آتش سوزی) به مستفیدین

مرکز آموزشی فن و حرفه انصاری  موسسه هلپ – هرات، افغانستان

تاریخ: دوشنبه 14 حوت 1396 مطابق به 05 مارچ 2018

مدت زمان آموزش: 1 روز در دو تایم صبح و بعد از ظهر (خانم ها و آقایان)

تعداد مستفیدین: 429 تن (201 خانم و 228 آقا)

آموزگاران: مسئولین مرکز آموزشی فن و حرفه انصاری

افغانستان از جمله کشورهایی میباشد که حوادث غیرمترقبه زیادی در آن رخ می دهد. آگاهی ازین حوادث و نیز وقایه و آمادگی های لازم در مقابل آنها برای تمامی افراد جامعه لازم و ضروری میباشد. در این سمینار در ابتداء از اشتراک کنندگان خواسته شد تا تجارب شخصی خود را مطرح نموده و نتیجه و پیامدهای آنها را باهم به بحث گیرند. در مورد تجارب تلخی چون حوادث ترافیکی، انفجار بمب، انفجار دبه های گاز، آتش سوزی، سیلاب، زلزله، سونامی، طوفان ها، گردبادها، آتش فشان ها و ساعقه نیز تبادل افکار صورت گرفت.

از جمله حوادث فوق، زلزله و آتش سوزی در این سمینار مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. دلایلی چون عدم توجه و آگاهی از دستورالعمل ها به این دو حادثه اهمیت دوچندانی بخشیده که این امر میتواند باعث افزایش تلفات جانی و مالی گردد. برای جلوگیری از افزایش خطرات در هنگام زلزله مواردی چون محکم نمودن الماری ها، دکورها، لوسترها و شیشه ها یا کلکین های کلان را بحث نمودیم. در ادامه بر مواردی چون پناه گرفتن در کنج دیوارهای مستحکم، زیر میزها، چهارچوب دروازه ها و ایمن نگه داشتن سر در هنگام وقوع زلزله صحبت گردید.

درمورد آتش سوزی نیز بر مواردی چون از بین بردن یکی از عوامل افزایش دهنده آتش سوزی مانند مواد سوخت، هوا و گرما از طرق مختلف بحث و گفتگو صورت گرفت. استفاده از دبه های ضد حریق بهترین شیوه برای کنترول آتش سوزی میباشد. البته استفاده از انواع دبه های ضد حریق برای انواع مختلف آتش سوزی ها نیز یکی دیگر از مباحث مورد بحث این سمینار بود. در ادامه طریقه درست استفاده از دبه های ضد حریق به صورت توضیحات تکمیلی برای تمامی مستفیدین ارائه و مستفیدین عملا کار با دبه های ضد حریق را آموختند.

در ختم بخش تئوری نیز در مورد آژیرهای خطر و دروازه های خروج اضطراری که در داخل تعمیر مرکز آموزشی انصاری موجود است توضیحاتی داده شد. برای هر صنف واضح شد که در صورت به صدا درآمدن این آژیرها هر صنف با حفظ خونسردی از کدام راه و به چه صورتی از تعمیر خود را به بیرون یا محوطه باز برسانند.

در بخش عملی نیز با هماهنگی قبلی، با صدا درآمدن آژیرهای خطر تمامی مستفیدین از دروازه های خروجی خود را به محوطه انصاری رسانیده و عملا یک صحنه آتش سوزی کنترل شده را از نزدیک دیدند. در عین زمان، تمامی آموزش های تئوری درمورد اطفاء حریق را در صحنه عمل پیاده ساختند. تمامی کارمندان مرکز، گاردها، صفاکارها، اساتید و برخی از مستفیدین صنوف نیز در خاموش کردن آتش سهم داشتند و به شکل عملی آتش موجود را خاموش نمودند.

در پایان تمامی مستفیدین صنوف با ابراز خرسندی از داشتن چنین آموزشهایی در کنار آموزش فن و حرفه استقبال نمودند. آنها این نوع سمینارها و آموزش ها را بسیار مفید دانستند که باعث آگاهی و حفظ جان آنها در شرایط فردی و اجتماعی می شود.

 

منبع: بخش رسانه و فرهنگ هلپ

    ارسال نظر