برگزاری محفل افتتاحیه صنف تخصصی کامپیوتر برای معلولین انجمن ملی نابینایان (اناب)

برگزاری محفل افتتاحیه صنف تخصصی کامپیوتر برای معلولین انجمن ملی نابینایان (اناب)

شرکت کننده گان: ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات به همراه بخش بهزیستی این ریاست، مسئولین دفتر برگزار کننده صنف/هلپ جرمنی، نماینده ولایت، ریاست عدلیه ولایت هرات، اقتصاد ولایت هرات، نهادهای معلولین، Handicapped International، Human Rights، ریاست امور زنان، ریاست معارف، صلیب سرخ، UNMASS، شاگردان خود صنف، برخی از اعضاء انجمن اناب، خبرنگاران.

پروژه فعلی آموزش فن وحرفه موسسه هلپ توسط وزارت انکشاف و همکاری های اقتصادی کشور آلمان (BMZ)، تمویل میگردد. عنوان پروژه متذکره  ترویج آموزش حرفه و فن و فراهم آوری تسهیلات شغلی در ولایات هرات و بامیان” می باشد که بمدت 8 ماه از تاریخ 11 ثور 1396 الی 9 سرطان 1396 قابل اجراء می باشد.

تعداد مستفیدین مستقیم این پروژه 800 تن میباشد. از این تعداد، 600 تن در هرات و 200 تن در بامیان آموزش داده میشوند.


طی این پروژه در ولایت هرات، مستفیدین برعلاوه فراگیری فن و حرفه، مهارت هاي بازاريابي را طی ماه های آینده فرا خواهند گرفتند. این دور آموزشی در مرکز فن و حرفه انصاری (رح) ، مرکز انجمن نسوان در جبرئیل و مرکز انجمن نابینایان اناب در تانک مولوی، دایر گردیده است. تعمیر (ساختمان) مرکز انصاری توسط ریاست کاروامور اجتماعی – شهداء و معلولین ولایت هرات بطور رایگان در دسترس موسسه هلپ قرار گرفته است و سایر مراکز مربوط به خود نهادها و انجمن ها می باشد که از جمله شرکای جدید کاری مؤسسه هلپ در این پروژه می باشد. این امر سهم فعال دولت جمهوری اسلامی افغانستان را در عرصه ارائه خدمات عامه و بالاخص برای اقشار مستضعف و بی بضاعت جامعه را نمایان میسازد.

هلپ در مراکز فن و حرفه، مستفیدین را در 14 حرفه بازاردار آموزش داده که برای خانمها صنوف خیاطی پیشرفته، آشپزی – پروسس مواد غذایی/ لبنیات، قالین بافی، صنایع دستی، آرایشگری، تعمیر گوشی مبایل و برای  آقایان صنوف نجاری مدرن یا صنایع ام دی اف، ترمیم لوازم برقی منزل، ترمیم گوشی موبایل، برق صنعتی، کیف دوزی و تعمیرات عمومی و برای خانم ها و آقایان/صنف مختلط صنف حسابداری، توریسم و مدیریت مهمان داری و آموزش کامپیوتر را برای قشر معلولین راه اندازی نموده است. مواد درسی صنوف آموزشی فن وحرفه موسسه هلپ مطابق به معیار های برنامه ملی انکشاف مهارتها (NSDP) و ریاست محترم کاروامور اجتماعی میباشد. حتی در بعضی موارد این مواد درسی توسط بخش بازاریابی و اشتغال زایی این مؤسسه به کمک ریاست کار و امور اجتماعی و بر حسب نیاز بازار بروز شده است. این مواد طوری ترتیب شده که به سه سطح ابتدایی، متوسط  و پیشرفته تدریس میگردد تا همه شاملین بتوانند استفاده درست از آنها نمایند. حتی در طی دور آموزشی مستفیدین برای یادگیری بیشتر این حرفه با هماهنگی بخش تعلیمات به کارهای عملی در بیرون از صنف میپرداختند. درکنار آموزش حرفه و فن، آموزش تجارت های کوچک ، بازاریابی و نحوه ایجاد تعاونی برای مستفیدین  توسط کارمندان مسلکی و با تجربه تدریس گردیده است.

مستفیدین طی یک سروی، عمدتاً از عودت کنندگان، بیجاشدگان داخلی، خانواده های آسیب پذیر و افراد جوان و با انگیزه انتخاب گردیدند. در این بین باید سهم بارز شریک کاری دولتی ما ریاست محترم کار و امور اجتماعی ولایت هرات، انجمن ها، نهادها، شورای زنان هرات، اربابان و وکلای گذر و غیره را در پروسه معرفی مستفیدین در نظر گرفت. مستفیدین بعد از سپری نمودن امتحان و قبول شدن در برنامه شامل پروژۀ فن و حرفه گردیدند.

بناً مؤسسه هلپ با درنظر داشت سابقه کارکرد با قشر معلولین ولایت هرات و فیصدی اشتراک دادن معلولین در کارها و پروژه ها که بین 3 الی 5 فیصد می باشد، صنف تخصصی کامپیوتر برای معلولین و به خصوص نابینایان را شروع کرد. مؤسسه هلپ برای اشاعه این امر مهم و گزارش خبر خوب به مردم هرات و بالاخص قشر معلولین در راستای چنین فعالیتهای روحیه بخش و امیدوار کننده، با هماهنگی و همکاری ریاست کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین ولایت هرات مراسم افتتاحیه این صنف را که در مجمع ملی معلولین ولایت هرات برگزار شده است به سمع و نظر عموم ولایت هرات رساند که در ذیل به جزئیات به آن پرداخته شده است.

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شده و در ادامه بعد از اجرای سرود ملی، آقای طاهری مسئول کشوری مؤسسه هلپ درمورد فعالیت ها، پروژه آموزش فن و حرفه و به خصوص صنف اختصاصی کامپیوتر برای معلولین را به معرفی و توضیحات گرفتند. بعد از ایشان آقای افغان ریاست محترم کار و  امور اجتماعی، شهدا و معلولین ولایت هرات درمورد اهمیت فن و حرفه، میزان تآثیر آن بر روی اقتصاد افراد جامعه و به خصوص سهولت آن برای فعالیت های افراد دارای معلولیت و قانون جدید وزارت برای تمامی معلولین حتی معلولین غیر جنگی به همگان اطاع رسانی کردند. آقای شریفی، مسئول انجمن ملی نابینایان اناب و رئیس مجمع ملی نابینایان در هرات نیز سخنان خود را ایراد نمودند. در اخیر نیز صنف با قطع روبان توسط مهمانان گرامی افتتاح گردید. البته ناگفته نماند که در برگزاری این محفل ریاست محترم کار و امور اجتماعی ولایت هرات سهم بارزی چون دعوت از بخش رسانه های ملی، دعوت از بخش مقام ولایت هرات را به عهده داشتند که سهم بارز دولت را در تطبیق هر چه بهتر پروژه نشان می دهد.

    ارسال نظر