دومین جلسه “گروه مشارکین بیوگاز” در هرات برگزار شد

دومین جلسه “گروه مشارکین بیوگاز” در هرات برگزار شد

دومین جلسه گروه مشارکین بیوگاز مشترکا توسط موسسه هلپ و موسسه بوردا روز یکشنبه مطابق  ۶ جدی ۱۳۹۴ در سالن پوهنحی زراعت پوهنتون هرات برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسه معرفی توسعه بیوگاز در افغانستان و ارائه تازه ترین اطلاعات در رابطه با فعالیت های اعضای گروه مشارکین بیوگاز بود. موسسه بوردا، موسسه هلپ، ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت هرات، کارشناس حفظ محیط زیست مقام ولایت و پوهنحی زراعت پوهنتون هرات در این جلسه اشتراک نموده بودند.

جلسه با اظهارات محترم آقای ذبیح الله منیب طاهری، مدیر برنامه موسسه هلپ، آغاز گردید. او ضمن خوشامدگویی به اشتراک کنندگان از طرف سازمان های عضو، از همکاری آنها در انکشاف سیستم بیوگاز در ولایت هرات تقدیر کرد.

محترم آقای فرید صافی، مدیر برنامه بیوگاز موسسه بوردا مختصرا گروه مشارکین بیوگاز افغانستان و دستاوردهای عمده آن را از زمان تاسیس به معرفی گرفت. او افزود، در جریان آخرین جلسه گروه مشارکین بیوگاز افغانستان در کابل تصمیم بر آن شد که این گروه به عنوان گروه اجرایی کمیته هماهنگی انرژی های تجدید پذیر تعیین شود. این کمیته به تازه گی در وزارت انرژی و آب و با هدف گردهم آوری ارگان های فعال در بخش انرژی تجدید پذیر و بمنظور هماهنگی و انکشاف این سکتور مهم در افغانستان تاسیس شده است.

آقای صافی درباره پتانسیل ها، وضعیت فعلی، چالش ها و فرصت های تکنولوژی بیوگاز در افغانستان و پیشرفت های آن مطالبی را ارایه نمود.

محترم آقای شفیع از برنامه انرژی پایدار برای انکشاف دهات افغانستان مربوط وزارت احیا و انکشاف دهات، برنامه های آینده این وزارت را ارائه نمود. هدف کلی این برنامه افزایش دسترسی به انرژی مقرون به صرفه برای انکشاف اقتصادی و اجتماعی روستاهای افغانستان است. این برنامه شامل تطبیق پروژه های بیوگاز نیز می باشد. این برنامه نه تنها بر فراهم سازی انرژی خانگی بلکه فراهم سازی انرژی برای کارخانه ها بمنظور توسعه اقتصادی و همچنین حمایت سکتور زراعت و خدمات عامه مثل شفاخانه ها، مکاتب، پلیس و مساجد تمرکز دارد.

محترم آقای گلاب شاه روشنیار از موسسه هلپ اطلاعات بروزی درباره پروژه بیوگاز موسسه هلپ در ولایات هرات و بامیان ارائه نمود. وی خاطر نشان نمود که تمام سیستم های ساخته شده بیوگاز در ولایات هرات و بامیان به خوبی کار نموده و تقاضای زیادی برای این تکنولوژی ایجاد شده است.

محترم آقای بارک، مشاور محیط زیست مقام ولایت ضمن تقدیر از عملکرد موسسه بوردا و هلپ گفت: “خانواده ها در مناطق روستایی هرات برای آشپزی و گرمایش به هیزم نیازمند هستند که این موضوع منجر به کاهش پوشش جنگلی و مشکلات محیطی و صحی می شود. یکی از راه حل های مناسب برای این مشکل استفاده از تکنولوژی بیوگاز می باشد که سوخت پاک برای آشپزی و کود عالی برای زمین های زراعتی فراهم می آورد. تیم رهبری ولایت هرات مشتاق به ترویج این تکنولوژی می باشند.”

محترم آقای هادی عادلی از موسسه بوردا نسخه انکشاف یافته “دستورالعمل کاربر بیوگاز” را ارائه نمود. این دستورالعمل توسط مالکین سیستم های بیوگاز بمنظور عملکرد بهینه پروژه های بیوگاز استفاده خواهد شد. او افزود، اگر مالکین به طور منظم سیستم های بیوگاز خود را با استفاده از این دستورالعمل پیش ببرند، سیستم های آنها گاز بیشتر تولید کرده و برای مدت طولانی تری بدون مشکل اساسی کار خواهد کرد.

جلسه با مرور خلاصه نکات عمده بحث شده در این جلسه به پایان رسید.

    ارسال نظر