وضعیت کنونی تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در ولایت هرات/افغانستان

وضعیت کنونی تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در ولایت هرات/افغانستان

در طی چند سال اخیر ولایت هرات در زمینه آموزش و پرورش و تحصیلات عالی رشد قابل ملاحظه ای نموده است.

دانشگاههای دولتی، شخصی و غیر حضوری جهت افزایش سطح علمی جوانان کشور و ارتقای ظرفیت های تحصیلی استادان به منظور بالا بردن کیفیت تدریس، گامهای موثری را برداشته و حضور گسترده دختران در کنار پسران در کسب علم و ایجاد مکاتب خصوصی، نهادهای علمی- فرهنگی و فعالیت مکاتب شبانه همه بیانگر بهبود وضعیت کنونی آموزش و پرورش می باشد.

نا گفته نماند که مکاتب دولتی در این ولایت از امکانات تقریباً خوبی برخوردار می باشند و در کنار این مکاتب، انستیتوت های مسلکی (فنی و حرفه ای) به منظور تربیه نسل جوان در رشته های تخنیکی – مسلکی و هنری فرصت های خوبی را برای آموزش و پرورش فراهم نموده است.

جهت فراهم نمودن سهولت در زمینه ادامه تحصیل برای شاگردان عودت کننده، در مکاتب دولتی و خصوصی بعضی امتیازاتی برای این شاگردان در نظر گرفته شده است. از جمله  شامل نمودن آنها به مکاتب بدون محدودیت زمانی و ارائه  مدارک تحصیلی با اخذ امتحان سویه می باشد، و حتی در زمینه مضامینی مانند پشتو، تاریخ و جغرافیه و دیگر مضامین که شاگردان به آنها آشنائی نداشته باشند با ایشان همکاری های لازم صورت می گیرد.

با وجود پیشرفتهایی که از نظرکمی و کیفی صورت گرفته است، آموزش و پرورش و تحصیلات عالی ولایت هرات با مشکلاتی  نیز روبرو است، از جمله پائین بودن میزان حقوق معلمین در بعضی موارد، کمبود کادر های متخصص و مسلکی در آموزش و پرورش، کمبود جای، مواد و لوازم درسی می باشد.

جهت دانستن وضعیت کنونی تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در ولایت هرات در سال 2013-2012 و دانلود جزوه های تحقیقی ما روی لینک های ذیل کلیک نمایید:

جزوه تحقیقی وضعیت تعلیم و تربیه ولایت هرات در سال 2009
جزوه تحقیقی وضعیت تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی ولایت هرات در سال 2012

    ارسال نظر