تولید گاز از فضولات حیوانی در خانه‌های بامیان

تولید گاز از فضولات حیوانی در خانه‌های بامیان

يكشنبه ۲۴ عقرب ۱۳۹۴

یک نهاد آلمانی، دست‌کم هشت مرکز تولید گاز از فضولات حیوانی را در بامیان ایجاد کرده است. گفته می‌شود هر یک از این دستگاه‌ها ظرفیت تولید گاز مصرفی برای یک خانواده ده نفری را دارد.

این برنامه آزمایشی است و در صورت موثر بودن، در ولایت‌های کابل و هرات نیز اجرا خواهد شد.

بامیان از ولایت‌های مرکزی و فقیر افغانستان است که همه‌ساله زمستان سرد و طولانی را تجربه می‌‎کند. امکانات زندگی در آن محدود است و کشاورزی و مالداری منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها در این ولایت است.

حالا برای سوخت مصرفی، دست‌کم هشت خانواده با استفاده از فضولات حیوانات‌شان، گاز تولید می‌کنند.

هنوز نشانه‌هایی از سیاهی مصرف چوب و هیزم در دیوارهای آشپزخانه منزل آقای عظیمی دیده می‌شود، اما حالا گاز جایگزین چوب و هیزم در خانه او شده است. رحیمه همسرش می‌گوید حالا احساس راحتی می‌کند.

رحیمه می‌گوید که سال‌های زیادی برای گرم کردن خانه و پخت‌وپز از هیزم و فضولات حیوانی استفاده کرده اما حالا از گاز تولید شده در این سیستم استفاده می‌کند.

از عمر استحصال گاز از فضولات حیوانی در بامیان حدود یک سال می‌گذرد، اما سیما سوژاه، مسئول این برنامه می‌گوید در صورت موفقیت و موثریت این سیستم، آن را هم در بامیان و هم در ولایت‌های دیگری مثل کابل و هرات توسعه خواهند داد.

خانم سوژاه می‌گوید: “در بامیان که آب و هوا خیلی سرد است این برنامه را به گونه آزمایشی اجرا کردیم چون خانواده‌ها دامپرور اند و مواد خام کافی برای تولید گاز از طریق این سیستم فراهم است.”

ساخت هر کدام از این سیستم‌ها در یک خانه ۳۵ هزار افغانی معادل ۵۴۰ دالر آمریکایی هزینه برمی‌دارد و بقایای فضولات حیوانی پس از استحصال گاز مثل کود حیوانی در مزارع به کار برده می‌شود.

یکی از اهداف پروژه تولید گاز از فضولات حیوانی در بامیان کمک به محیط زیست و نگهداری ساحات سبز گفته شده است. حالا توسعه این سیستم خبر خوشی برای تقریبا تمامی خانواده‌هایی است که مواد سوخت‌شان را همه‌روزه از کوه‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد اجرایی شدن این برنامه در تمام بامیان، نیازمند هزینه زیاد و زمان طولانی است.

منبع: بی بی سی

 

    ارسال نظر