برای نُخستین بارآلوده گی هوای کابل اندازه گیری می شود

برای نُخستین بارآلوده گی هوای کابل اندازه گیری می شود

سه شنبه ۲۷ جدی ۱۳۹۰

رییس ادارۀ حفاظت ازمحیط زیست گفته است که با نصب یک دستگاه سنجش کیفیت، آلوده گی هوا درکابل برای نُخستین بار امکانات اندازه گیری وکنترل آلوده گی هوای کابل فراهم شده است.

رییس ادارۀ حفاظت ازمحیط زیست، مصطفی ظاهر تأکید می ورزد که پس ازاین دربیشتر ازپالیسی های این ریاست نیزتغییراتی به وجود خواهد آمد.

درچند سال اخیرآلوده گی هوا درپایتخت به یکی ازنگرانی های جدی دراین شهرمبدل شده است.

ازهمین روبه روزسه شنبه کابل گواه افتتاح دستگاهی بود که بابهره برداری ازآن میتوان کیفیت آلوده گی هوا را سنجش وبرای کنترول آن اقدام کرد.

اما این برای کابل بسنده نیست بل برای سنجش دقیق و جلو گیری ازافزایش آلوده گی هوا دراین شهر، باید شش دستگاه دیگرنیزنصب شوند.

هرچند این دستگاه بیش ازچهارده میلیون افغانی خریده شده است.

معین مسلکی ادارۀ حفاظت ازمحیط زیست، غلام محمد ملکیار گفت: «پیش از این تجهیزات که مابرای نظارت داشتیم، کمی مغلقتر بود و تکنالوژی پیش رفته نبود. فعلأ با داشتن این دستگاه ما می توانیم آمار را ساعت وار به رسانه و به خاطر تدابیر که خود اداره ارگان های مختلف بگیرد، داشته باشیم.

به باورآگاهان هوای آلودۀ پایتخت سلامتی صدها هزار باشندۀ این شهر را با خطرجدی روبه روساخته است.

هرچند همواره دولت از تلاش های جدی برای کاهش آلوده گی هوا سخن گفته است، اما به باور آگاهان برنامۀ های پیگیر و اثرگذار که بتواند کابل را از این معضل نجات دهد، گرفته نشده است.

دراین میان هنوزهم روشن نیست که بابهره گیری ازاین دستگاه آیا درکاهش آلوده گی هوای پایتخت کاراثرگذاری خواهد داشت و یا خیر؟

منبع: طلوع نیوز

    ارسال نظر