نسل باشه وعقاب در کندز رو به انقراض است

نسل باشه وعقاب در کندز رو به انقراض است

پنجشنبه ۳۱ حمل ۱۳۹۱

باشه وعقاب بعد از شکار در ولایت کندز، از طريق پاکستان به کشورهاى عربى قاچاق گرديده و عربها از آن، براى بيرون کردن دانه هاى قيمتى از اعماق بحر، استفاده ميکنند.

رياست حفاظت ازمحیط زیست کندز میگوید که نسل اين دو پرنده، به همين علت روبه انقراض است و اگر جلو آن گرفته نشود، نسل آن به کلی از بين خواهد رفت.

صدرالدین سیاح ریيس حفاظت از محیط زیست ولایت کندز، گفت که قرار آمار تخمینی که از مردم دریافت نموده اند، سالانه ده ها باشۀ قیمتی و اصیل، در مناطق مختلف اين ولایت شکار شده و سپس به خارج از کشور انتقال مى يابد.

وى افزود که تنها سال گذشته، بیش از پنجاه باشۀ قیمتی بیشتر در مناطق دشت آبدان و کوه های ایرگنک، قره باتور، دشت شباغلی، مناطق جنگلی و آقتاش ولسوالی های خان آباد، چهاردره، علی آباد و قلعۀ ذال شکار شده و به پاکستان، ایران و کشورهای عربی قاچاق گرديده است.

سياح علاوه کرد که اين مناطق، درگذشته محل مناسب برای بود و باش پرندگان، بخصوص عقاب و باشه بود؛ اما حالا شمار اندکی از اين پرندگان باقى مانده اند. به گفتۀ سياح، عقاب بنام باز نيز ياد ميشود.

نظر به معلومات ریيس حفاظت از محیط زیست کندز، اين دو نوع پرندۀ کمياب و قيمتى، به دسترس شيخ نشينان عرب قرار ميگيرد. آنها توسط آن، ماهى را از بحر شکار ميکنند. گفته ميشود که برخى ماهى ها دانه هاى قيمتى را از اعماق بحر تناول ميکنند و زمانى که عقاب، اين نوع ماهى را شکار مينمايد، به صاحب خود مى آورد و بدينگونه دانۀ قيمتى از شکم ماهى به دست مى آيد.

به گفتۀ منبع، عقاب نسبت به باشه قيمت است و فرق عمدۀ آن، اين است که به عمق بحر رفته و در يک بار، دانۀ قيمتى و اصيل را مى شناسد و  بيرون ميکند؛ اما باشه دانۀ قيمتى را به مشکل پيدا ميکند و يا چند بار به داخل بحر ميرود و بالاخره دانه را بيرون مى آورد.

همچنان عقاب، در شکار مجرب است و نظر به شعور بيشترى که دارد، توسط انسان زود آموزش مى بيند؛ اما باشه دير تر آموزش مى بيند. در میان پرندگان قیمتی، نسل عقاب از همه بیشتر روبه انقراض است و فعلاً تنها شمار محدودى از این نوع پرنده، دیده شده است.

ریيس حفاظت از محیط زیست کندز گفت که عقاب، در کوه هاى مرتفع و آرام خوش است؛ ده سال قبل که اوضاع امنيتى خوب بود، اين پرندۀ قيمتى در برخى از ساحات کندز بخصوص کوه هاى آقتاش ولسوالى خان آباد پيدا ميشد؛ اما در چند سال گذشته که درگيرى ها بين مخالفان مسلح و نيروهاى دولتى صورت گرفت، عقاب ها به احتمال زياد به کوه هاى بدخشان و تخار و تاجکستان فرار کرده و اکنون در کندز، به ندرت ديده ميشود.

 

منبع: پژواک

    ارسال نظر