آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر در مرکز فن و حرفه (جایکا) موسسه بین المللی هلپ در ولایت بامیان

آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر در مرکز فن و حرفه (جایکا) موسسه بین المللی هلپ در ولایت بامیان

تاریخ برگزاری: دوشنبه 15 اسد ۱۳۹7 مطابق با 06 آگست 2018

ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان در هماهنگی با موسسه بین المللی هلپ در ادامه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، برنامه آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر را برای 100تن  از کار آموزان فن و حرفه در این مرکز تدویر نمود.

در این برنامه محترم آقا حسین نظری نیکپی رییس مبارزه با مواد مخدر، محترم محمد ادریس شریفی مسئول ولایتی موسسه هلپ در بامیان، اساتید فن و حرفه و کار آموزان اشتراک ورزیده بودند.

ابتدا آقای ادریس شریفی به نمایندگی از موسسه بین المللی هلپ ضمن عرض خوش آمدید به اشتراک کنندگان، از برنامه های آگاهی دهی در رابطه به اضرار مواد مخدر که از جانب ریاست مبارزه با مواد مخدر در سطح بامیان برگزار میشود به نیکی یاد نموده افزود: این برنامه ها میتواند موجب آگاهی درست از وضعیت موجود در اجتماع و نجات آن عده از کسانی شود که بصورت نا آگاهانه قربانی مواد مخدر میگردند.

در ادامه آقای نیکپی رییس مبارزه با مواد مخدر از موسسه هلپ بخاطر فراهم نمودن زمینه برگزاری (برنامه آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر) قدردانی کرد. وی مواد مخدر را یک پدیده شوم تلقی نموده و در رابطه به اضرار مواد مخدر، راه های بدیل برای جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر و شیوه های ترک اعتیاد از طریق مراکز صحی معلومات همه جانبه را برای اشتراک کنندگان ارایه نمود.

وی همچنان خاطر نشان کرد طبق آمار بدست آمده به تعداد 7 الی 8 فیصد مردم در مرکز شهر ها و به تعداد 13 الی 15 فیصد مردم هم در روستا های افغانستان بصورت مستقیم و غیر مستقیم از اضرار مواد مخدر متاثر می شوند. وی علاوه نمود که عدم آگاهی از اضرار مواد مخدر سبب شده که کشت و قاچاق مواد مخدر بازار پر رونقی در افغانستان داشته باشد و از این جهت سالانه تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما قربانی این پدیده شوم میگردند. آقای نیکپی برنامه های حرفه آموزی را برای جوانان ارزنده توصیف نموده اظهار داشت؛ همانطوریکه بیکاری یکی از علت های مهم روی آوردن به مخدرات است، داشتن شغل و درآمد میتواند باعث جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر شود. آموزش فن و حرفه میتواند زمینه این امر مهم را فراهم سازد.

در آخر برنامه ویدیو های مستند از افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند نشر و با توزیع بروشور، چتری و گیلاس با پیام اینکه بیایید به مواد مخدر نه بگوییم، برای اشتراک کنندگان خاتمه پیدا کرد.

منبع: بخش رسانه و فرهنگ هلپ

    ارسال نظر