ارایۀ “برنامۀ حمایت روانی اجتماعی” از سوی موسسۀ هلپ تاثیراتی مثبت بر زندگی اشتراک‌کنندگان در روستاها داشته است

ارایۀ “برنامۀ حمایت روانی اجتماعی” از سوی موسسۀ هلپ تاثیراتی مثبت بر زندگی اشتراک‌کنندگان در روستاها داشته است

اخیرا موسسۀ بین المللی هلپ جرمنی در ولایت هرات برنامه‌های آگاهی‌دهی  تحت نام “برنامۀ حمایت روانی اجتماعی” برای زنان و مردان روستاها برگزار نموده است. در این برنامه‌ها کسانی اشتراک می‌کنند که اطفال شان مصروف کارهای شاقه در کوره‌ها هستند.

در این برنامه‌ها موضوعاتی چون: حقوق اطفال، ازدواج زیر سن، اعتیاد اطفال، چگونگی محافظت از اطفال و موضوعات دیگر که با زندگی اطفال مرتبط باشد، مورد بحث قرار می‌گیرد.

یکی از اشتراک ‌کنندگان این برنامه، فاطمه، خانم ۲۵ ساله‌ای است که چهار طفل دارد و یک طفل پنج ماه نیز در بطن دارد.

شوهر فاطمه کارگر است او در کوره های خشت پزی کار می کند. آنها وضعیت زندگی خوبی ندارند حتی نمی‌توانند نیازهای اولیه (خوراک، پوشاک، مسکن) زندگی خود را برآورده کنند. آنها حتی از کمترین امکانات زندگی هم برخوردار نیستند.

فاطمه به دلیل عدم آشنایی با کلینیک و ولادت‌های بدون وقفه چهار طفل خورد سال دارد که هیچ کدام از طفل‌هایش از امکاناتی مانند خوراک، پوشاک، مسکن و لوازم درسی برخوردار نیستند.

او در صحبت با کارمندان اجتماعی خانم موسسۀ بین‌المللی هلپ، علاوه بر عدم آشنایی در مورد ولادت‌های بدون وقفه؛ احساس شرمندگی می‌کرد تا راجع به ولادت های بدون وقفه و روش‌های جلوگیری از ولادت‌های پی درپی از کسی معلومات بگیرد.

او که در جلسات آگاهی دهی موسسۀ بین‌المللی هلپ جرمنی شرکت نموده، اطلاعات کافی در مورد موارد ذکر شده بدست آورده و اکنون تصمیم دارد به صورت منظم نزد داکتر در کلینیک قریه‌اش برود تا بتواند روش‌های صحی را برای ولادت طفل‌اش رعایت کند و در آینده از ولادت‌های پی‌هم نیز خودداری نماید.

برگزاری این برنامه‌های آگاهی دهی یک روزه برای زنان و مردان روستا با استقبال گرم شان مواجه گردیده و خواهان تداوم چنین برنامه‌های شدند.

لازم به ذکر است که موسسه هلپ جرمنی در افغانستان پروژه‌ای را از صندوق حمایت از اطفال سازمان ملل متحد (یونیسف) تحت عنوان ” حمایت از اطفال آسیب پذیر با ارائه خدمات بشردوستانه محافظت از اطفال در ولایت های هرات، غور و فراه از طریق آگاهی رسانی، ارائه مشاوره روانی – اجتماعی به کودکان، خانواده های آنها، رهبران دینی و جامعه در برابر خشونت، سوءاستفاده، استثمار و مکانیزم های مقابله منفی” دریافت کرده است. این پروژه قرار است طی 10 ماه از تاریخ 21 ماه جون 2020 مطابق با 1 ماه سرطان 1399 الی 21 ماه آپریل 2021 مطابق با 1 ثور 1400 قابل اجرا میباشد که هدف اصلی آن حمایت از اطفال در برابر بی توجهی، سو استفاده، بد رفتاری و همچنان مراقبت از کودکان و تاثیرات جانبی آن می باشد.

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان