تدویر چهاردهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات           

تدویر چهاردهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات           

                                

تاریخ برگزاری: دوشنبه، 10 قوس 1399

زمان برگزاری: 10:00 الی 12:00 صبح

محل برگزاری: انجمن توانمندسازی و اجتماعی بانوان  (WESA)

 

چهاردهمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات با همکاری ریاست محترم کار و امور اجتماعی ولایت هرات، موسسه بین المللی هلپ جرمنی و موسسه حمایت پایدار درافغانستان (اوسا) با جمعی از اشتراک‌کنندگان ازجمله موسسات بین المللی، موسسات داخلی و ارگان‌های دولتی در انجمن توانمند سازی و اجتماعی بانوان (WESA) برگزار گردید.

این میزگرد به هدف ارایۀ دیدگاه‌ها پیرامون “کودکان کار، کار شاقه در دوران کووید19 در زون غرب ” و معرفی طرح‌های پیشنهادی و اولویت‌های ریاست کار و امور اجتماعی توسط این ریاست در ولایت هرات برگزار شد.

در این میزگرد، نمایندگان برخی از ادارات دولتی به شمول ریاست کار و امور اجتماعی، اتاق تجارت و صنایع زنان، ریاست اتاق پیشه ‌وران، ریاست اتاق صنایع و معادن، شورای متخصصان،  و همچنان نمایندگانی از موسسات مختلف داخلی و خارجی از جمله موسسۀ بین المللی هلپ، DACAAR، UNICEF، WISE، IRW، DRC، CRDSA، انجمن کاریابی طلوع درخشان، موسسۀ حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) و انجمن توانمندسازی و اجتماعی بانوان WESA اشتراک نمودند.

در ابتداء پس از معارفۀ همۀ اشتراک کنندگان، آقای عبدالستار ظریفی، آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات ضمن خوش‌آمد گویی به اشتراک کنندگان، در مورد موضوع چهاردهمین میزگرد فن و حرفه و اهمیت بحث و همچنان اهمیت اشتراک تمامی نهادهای مرتبط به فن و حرفه و کاریابی و موسساتی که در قسمت حفاظت اطفال فعال هستند صحبت نموده و در مورد نتایجی که میبایست از این قبیل جلسات منتج شود نیز بیاناتی را برای اشتراک‌کنندگان ارایه نمود.

سپس آقای زبیر رئوف، آمر بخش امور اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، پرزینتشنی را در مورد کار شاقه ارایه نمود که تحت آن عناوین مرتبط به کار اطفال و کار شاقه را نام برده و عنوان نمود که در چه نوع کارهایی اطفال نباید دخیل بوده و کارهایی که تخلف محسوب می‌گردد و اینکه چه کارهایی عملا و قانونا ممنوع است، برای اشتراک‌کنندگان ارایه و توضیح داده شد. ارایه این موضوع در ادامه نشست پیشین میزگرد فن و حرفه و کاریابی و ارایه گزارش سازمان کار و نتایج تحقیق اطفال کار در کوره‌های خشت‌پزی توسط موسسه بین‌المللی هلپ و همچنان تحقیق جامع اطفال کار توسط کانسرسیوم حفاظت اطفال بوده تا در این قسمت توجه موسسات را جلب نموده تا راه‌کارهای مناسب و قابل توجهی دریافت و ایجاد گردد.

در ادامه، هر یک از اشتراک کنندگان منحیث نمایندۀ موسسه خود، در مورد فعالیت‌های موسسات و نهادهای خود در دوران کووید ۱۹ که به نحوی اطفال را متاثر ساخته و یا پروژه‌هایی که مستقیما در قسمت اطفال اجرا شده است به معرفی پرداخته و در مورد آمار و ارقام مستفیدین برنامه‌های خود وضاحت دادند. در این قسمت نهادهایی چون یونیسف، موسسه هلپ، اسلامیک ریلیف، سی ار دی اس ای، داکار، دی ار سی، وایز و اوسا از فعالیت‌های خود یادکرده و  در مورد اینکه فعالیت‌های موسسات و نهادهای شان چگونه و به چه میزان تاثیراتی بر کودکان کار و کار اجباری اطفال در جامعه داشته، نکاتی را به اشتراک گذاشتند.

طبق آجندا در قسمت اخیر برنامۀ میزگرد فن و حرفه و کاریابی، آقای عبدالستار ظریفی، آمر امور اجتماعی ریاست کار ولایت هرات میزگرد را با معرفی کمیته‌های تخنیکی ولایت و ارایۀ 12 طرح اولویت ریاست کار در تطبیق پروژه‌ها در سال آینده ادامه داد.

در اخیر آقای ظریفی موضوعات مطروحه را جمع بندی نموده و در پایان باری دیگر بر حضور پررنگ نهادها و موسسات ذی‌دخل دررسیدگی به قضایای اطفال و همچنان اشتراک در میزگردهای فن و حرفه و کاریابی تاکید نمود.

موسسه هلپ پروژه‌ای را از سازمان بین المللی حمایت از کودکان UNICEF و دفتر مرکزی موسسه هلپ جرمنی مقیم در شهر بن آلمان دریافت کرده است. عنوان پروژه متذکره “ادغام مجدد اطفال نهایت آسیب پذیر (شامل اطفال  خیابانی، اطفال بیجاشدگان داخلی، اطفال ردمرز شده بدون سرپرست، و اطفال متقاضی شمولیت در نیروهای پولیس) از طریق فراهم سازی آموزش حرفه و فن و تسهیلات شغلی  برای  2300 تن در ولایات هرات، بادغیس، غور و فراه “ می باشد که از تاریخ 14 اکتوبر 2019 مطابق با 22 میزان 1398 الی 13 اکتوبر 2021 مطابق 21 میزان 1400 به مدت 24 ماه قابل اجراء میباشد.

 

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان