جنبش فرشتگان سبز – پیام آوران تغییر

جنبش فرشتگان سبز – پیام آوران تغییر

 

ابتکاری برای اشتراک فعال جوانان در محیط زیست

مردم کشور ما از محیط زیست و حفظ آن آگاهی کاملی ندارند ولی همه دوست دارند که محیط سرسبز وآب آشامیدنی پاک داشته باشند. باکمال تآسف باید خاطرنشان ساخت که منابع طبیعی ما در حال آلوده شدن است. بطور مثال دریای هریرود که آب آشامیدنی و آبیاری تقریبآ 7 ملیون انسان را در دو ولایت غور و هرات تامین میکند، با شستن موتر های خورد و بزرگ در کنار آن و سرازیر شدن آبهای کثیف بعضی از شرکت های صنعتی در حال آلوده شدن است.

با این وجود نه دولت و نه مؤسسات بین المللی درین مورد توجه جدی نموده اند در حالیکه شعار همه شان آبادانی افغانستان است.

حفظ محیط زیست یک موضوع حیاتی و ضروری میباشد که نیاز مند یک برنامه درست، تعهد صادقانه و از همه مهمتر اشتراک فعالانه تمام مردم میباشد.

گروهی از مؤسسات دولتی و غیر دولتی برای توسعه و انکشاف محیط زیست کمپاینی را تحت نام (جنبش فرشتگان سبز) را آغاز نمودند و از تمام اقشار جامعه بخصوص جوانان علاقه مند افغان تقاضا می نمایند که با اشتراک فعال خود در راستای حفظ محیط زیست وجیبه خویش را ادا نمایند.

طرح و جدول زمانی کمپاین:

تاریخ شروع، 5 جون 2010 روز جهانی محیط زیست بود. به همین مناسبت،یک همایش عمومی با حضور محترم والی ولایت هرات و دیگر مقامات عالی رتبه یک پلان سه ساله طرح ریزی گردید.

1-      نشر یک اعلان همکاری در مؤسسات آموزشی و مکاتب ولایت هرات برای اشتراک جوانان در مسابقه ارائه نظریات، مفکوره ها و پلان ها که شامل سوالات ذیل می باشد:

چطور می توانیم درباره محیط زیست به مردم آگاهی دهیم؟ چه اقداماتی برای ترویج برخورد سالم با محیط زیست را در زندگی و اقتصاد مردم روی دست گیریم؟ چگونه میتوانیم برخورد سالمی را در برابر محیط زیست در محیط خانه، فامیل، همسایگی و محیط کار خود ایجاد نماییم؟

2-      روی سه موضوع مهم دیگر درین مسابقه تاکید می شود.

الف: چگونه میتوان انرژی را ذخیره نمود و مصرف آنرا کاهش داد؟

ب: چطور می توان آب را از آلودگی حفظ و  از هدر دادن آن جلوگیری کرد؟

ج: چطور می توان از ازدیاد زباله جلوگیری نموده و از آن دوباره استفاده نمود؟

3-      در حدود 10 جایزه به ارزش 50000 افغانی که چهار جایزه در بخش موضوعات عمومی و دو جایزه در بخش موضوعات خاص در نظر گرفته شده است به بهترین مفکوره ها و نظریات داده خواهد شد.

4-      تمام نظریات، مفکوره ها و پلان های عملی که شامل نحوه اجرا و مصارف (2-4 صفحه) باید به ریاست محیط زیست هرات واقع در مجتمع اداری ولایت تسلیم داده شود. تاریخ نهایی برای تسلیم دهی مفکوره ها و پلان های عملی (10 جولای 2011 مطابق با 19 سرطان 1390)  است. برای معلومات بیشتر به ریاست حفظ محیط زیست ولایت هرات با شماره تلفون 040444200 در تماس شوید.

5-      ریاست حفظ محیط زیست هرات و گروپ حمایوی با برگزاری سیمینار های خاص، جوانان و معلمین علاقه مند در مکاتب را در قسمت نوشتن مفکوره ها و نظریه ها در رابطه باحفظ محیط زیست رهنمایی و همکاری می نمایند.

6-      طرح های پیشنهادی توسط یک کمیته منتخب که متشکل از نمایندگان جوانان، رسانه ها، تمویل کنندگان و ریاست محیط زیست هرات میباشد، انتخاب و ارزیابی می گردد و نتایج در جلسه عمومی در (31 جولای 2011 مطابق با 9 اسد 1390) اعلان می شود.

7-      این گروپ منتخب، از این به بعد منحیث هیئت اجرائی مؤقت جنبش فرشتگان سبز کار خواهد کرد. یک گروه منتخب شایسته متشکل از هیئت اجرایی مطابق به اساسنامه انتخاب شده این طرح را پیگیری خواهد کرد. همچنان این جنبش منحیث یک نهاد گروه مدنی غیر انتفاعی بصورت رسمی ثبت میگردد.

8-      بهترین های هر چهار بخش یک بودیجه محدودی را برای حمایه گروه و تمویل یک طرح پیشنهادی امتحانی، بدست خواهند آورد. طرح پیشنهادی باید توسط درخواست کننده گان اجرا شود. اشتراک برای تمام شهروندان علاقه مند هرات آزاد است.

9-      اولین نتایج در (31 جولای 2011 مطابق با 9 اسد 1390) ارزیابی و اعلان خواهد شد. هر یک از پروژه های امتحانی که مفید و موثر ثابت شود، گروه حمایوی کوشش نهایی خود را برای تمویل و ادامه این پروژه به کار خواهد برد. در همین حال کمپاین بعدی برای بهترین نظریات و مفکوره ها که در سال بعدی (2012) ترتیب خواهد شد ادامه پیدا می کند.

ما از تمام مسئولین، معلمین، والدین و جوانان ولایت هرات تقاضامندیم که ازین ابتکار عام المنفعه حمایت نموده، با ما همکاری نمایند.

برای معلومات بیشتر به وبسایت www.welcomehome.af مراجعه نموده و همچنان می توانید به آدرس ایمیل info@help-org.af مستقیمآ با در تماس شده و نظریات تانرا ارسال نمایید.

“اجرا شده توسط تیم مؤسسه بین المللی هلپ در هرات و چندین حمایه کننده داخلی و بین المللی”

هرات 9 جون 2011

     

      ارسال نظر