نخستین نمایشگاه دایمی “تعامل فرهنگ و ارتباطات” در هرات افتتاح شد

نخستین نمایشگاه دایمی “تعامل فرهنگ و ارتباطات” در هرات افتتاح شد

شنبه، ۲۱ حمل ۱۳۹۵

نخستین نمایشگاه دایمی تعامل فرهنگ و ارتباطات، روز شنبه ۱۴ حمل، در قلعه تاریخی اختیارالدین (ارگ) ولایت هرات افتتاح شد.

این نمایشگاه به همَّت ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، همکاری تخنیکی فرهنگسرای دوربین و حمایت همه جانبه ی مالی و تخنیکی موسسه هلپ جرمنی در تعمیر مرکزی قلعه اختیارالدین (ارگ) راه اندازی و به معرض دید همگان قرار گرفت.

در محفل افتتاحیه این نمایشگاه مقام محترم ولایت هرات، رؤسای دوایر دولتی، نمایندگان مردم در شورای ولایتی، اعضای جامعه مدنی، اساتید پوهنتون، فرهنگیان، خبرنگاران و کارمندان موسسه بین المللی هلپ شرکت نمودند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، محترم آریا رؤفیان در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: ” این نمایشگاه در نوع خود در سطح افغانستان نمونه است. این اولین نمایشگاهی است که چگونگی فرایند توسعه ارتباطات را در بین مردم از نخسیتن وسیله‌های ارتباطی تا امروز به گونه زنده به نمایش می‌گذارد.”

محترم محمد آصف رحیمی، والی ولایت هرات ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی این چنین نمایشگاه بی نظیر در سطح افغانستان، آن را به عنوان مرکز مهم تحقیقاتی معرفی نمود.

“نمایشگاه  دایمی فرهنگ و ارتباطات” کلکسیون نفیس، بی نظیر و ارزشمندی از وسایل قدیمی ارتباط جمعی را در خود جای داده است. این مجموعه با سعی و تلاش پیوسته فرهنگ دوستان ولایت هرات گردآوری و توسط بخش فرهنگ و رسانه موسسه هلپ ترمیم و در این نمایشگاه قرار داده شده است.

راه اندازی این نمایشگاه میتواند در قدم نخست تاریخچه ورود، معرفی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، گرامافون، کامره عکاسی و فلم برداری و غیره را توسط مردم افغانستان بالخصوص مردم فرهنگی و علم دوست هرات به تصویر کشیده و علاقمندی باشندگان این مرزوبوم را در برقراری ارتباط با دنیای متمدن این عصر نشان دهد.

همچنان این مجموعه که دارای ارزش و اهمیت تاریخی بوده، میتواند منبع تحقیق و پژوهش برای محققین و محصلین رشته ژورنالیزم، ارتباطات و تاریخ قرار گیرد.

بعلاوه توقع میرود تا با راه اندازی سیرهای علمی و گردشی برای متعلمین مکاتب، محصلین پوهنتون ها و عموم علاقمندان، سیر تکاملی فرهنگ ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در جهان و افغانستان برای نسل های نو این مرزو بوم به معرفی گرفته شود.

برنامه ارتقای ظرفیت موسسه هلپ توسط وزارت خارجه دولت فدرال آلمان تمویل می شود. تحت این برنامه، موسسه هلپ طی دو سال گذشته در کنار سایر برنامه ها، در هماهنگی و همراهی با ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، اقدام به حمایت از نهادها و فعالیت های فرهنگی در ولایت هرات نموده است.

آمریت ها، مدیریت ها و بخش های گوناگون ریاست اطلاعات و فرهنگ مانند آمریت توریزم، روزنامه اتفاق اسلام، مدیریت تئاتر ولایت هرات، سالون کنفرانس های این ریاست و آمریت اطلاعات در کنار تعداد قابل توجهی از نهادهای رسانه ای و فرهنگی خصوصی از حمایت های تخنیکی، تجهیزاتی، مالی و ارتقای ظرفیت این موسسه بهره گرفته اند.

“نمایشگاه تعامل فرهنگ و ارتباطات” بصورت دایم در این تعمیر تداوم خواهد یافت و طبق قوانین قلعه اختیارالدین (ارگ هرات) برای بازدید عموم باز خواهد بود. امید است مسوولین ذیربط دولتی، فرهنگ دوستان و محققین وطندوست سهم ارزنده خویش را جهت غنامندی هر چه بیشتر آن ایفا نمایند.

 

Khorshid National TV news

Asr Herat-TV news

Herat gov. Newspaper pdf

 

منبع: بخش رسانه و فرهنگ موسسه هلپ

 

 

    ارسال نظر