محفل فراغت 242 تن از کار آموزان پروژه فن و حرفه و فراهم آوری تسهیلات شغلی موسسه هلپ – جولای

محفل فراغت 242 تن از کار آموزان پروژه فن و حرفه و فراهم آوری تسهیلات شغلی موسسه هلپ – جولای

زمان برگزاری: سه شنبه، ساعت 10:00 الی 12:00

تاریخ برگزاری: 9 اسد ۱۳۹7 مطابق با 31 جولای 2018

به تعداد 242 تن کارآموز شامل 127 تن از طبقه اناث و 115 تن از طبقه ذکور از پروژه آموزش فن و حرفه و فراهم آوری تسهیلات شغلی موسسه هلپ جرمنی پس از تکمیل موفقانه شش ماه آموزش در بخش های خیاطی پیشرفته، پروسس مواد غذائی و لبنیات، قالین بافی، تعمیر گوشی مبایل، تعمیر لوازم منزل و برق صنعتی، نجاری مدرن، کامپیوتر برای نابینایان و آرایشگری فارغ گردیده اند. از مجموع فارغین کارآموز 174 تن از مرکز انصاری، 23 تن از انجمن ملی نابینایان افغانستان/اناب، و 45 تن از انجمن نسوان در جبرئیل از این دوره آموزش فن و حرفه موسسه هلپ در ولایت هرات مستفید گردیده اند.

این آموزش ها طبق تحقیقی که سالانه در مورد حرفه های بازاردار در ولایت هرات توسط موسسه همکار هلپ، موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) صورت می گیرد، دایر گردیده تا زمینه کسب و کار را برای افراد آموزش دیده مهیا سازد. بعد از فراغت این کار آموزان توسط همکاری و مشوره های خدمات کاریابی این موسسه وارد بازار کار می گردند.

در این محفل نخست ذبیح الله منیب رئیس موسسه هلپ تشریف آوری مهمان عزیز را خیر مقدم و همچنان این موفقیت را برای فارغین این دوره تبریک و تهنیت عرض نمودند.

آقای منیب اظهارداشت که این فارغین در قالب برنامه ای آموزش دیده اند که سالهاست ما روی آن سرمایه گذاری نموده و به همت جوانان این مرز و بوم  اعم از کارمندان موسسه هلپ، همکاران محترم در ریاست کار، همکاران ما در موسسات همکار، اتحادیه های کارگران و پیشه وران، و افراد حرفه ای و مسلکی بازار هرات انکشاف داده ایم. باور داریم که دوران منظم و حساب شده این برنامه که شامل آموزش حرفه، آموزش چگونگی آغاز کسب و کار، آموزش تعلیمات عمومی(سواد آموزی)، آموزش نحوه تعامل با مشتری و کار در بازار، ارائه خدمات کاریابی و تسهیلات شغلی میگردد، فارغین را کمک می نماید تا صاحب درآمد شوند.

همچنان در ادامه آقای منیب افزود که BMZ یا وزارت انکشاف و همکاری های اقتصادی دولت آلمان تمویل کننده اصلی این برنامه در طول سال 2017 و 2018 بوده است. سازمان غذائی جهان WFP نیز بوسیله غذا برای آموزش، این مستفیدین را کمک نموده است.

موسسه حمایت پایدار در افغانستان /اوسا، در زمینه آموزش تجارت های کوچک این مستفیدین را همکاری و مشاوره می نماید. انجمن نسوان و انجمن ملی نابینایان نیز در قسمت آموزش صنوف اختصاصی برای خانم ها و افراد دارای معلولیت همکاری نموده اند. بدینوسیله از همکاری و حمایت همه شان اظهار سپاس و قدردانی می نمایم. امیدوارم تا با تشریک مساعی بتوانیم این برنامه را به پایان رسانده و در شروع برنامه های بیشتر موفق باشیم.

در اخیر وی علاوه نمود که ما از دولت آلمان بخصوص وزارت انکشاف و همکاری های اقتصادی آلمان صمیمانه می طلبیم تا مساعدت برای افغان ها را ادامه داده و در آبادانی و انکشاف افغانستان چنانکه در طول دهه ها سهم بارز داشته اند، همچنان سهم بگیرند و ما را یاری نمایند.

در ادامه برنامه فیلم کوتاهی که از یک تن از فارغین موفق ساخته شده بود به نمایش گذاشته شد تا انگیزه ای باشد برای دیگر فارغین برای اغاز کسب و کارشان.

در ادامه عبدالقیوم افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین ولایت هرات، نخست از تلاش های مسئولان و اساتید مؤسسه بین المللی هلپ در جهت آموزش فن و حرفه تشکر و قدردانی نموده و برای فارغین این دوره تبریک عرض داشت.

آقای افغان اضافه نمود، آموزش فن و حرفه و فراهم آوری تسهیلات شغلی برای جوانان این ولایت باعث بلند بردن ظرفیت های کاری و تاثیر گذاری خوب در زندگی افراد جامعه می گردد. وی خطاب به فارغین و شاگردان بر حال صنوف آموزشی ابراز داشت که شما دارای فرصت آموزشی خوبی با بهترین امکانات و برنامه آموزشی با معیارات استندرد هستید. باید توجه کنید تا با توانایی بالا و تلاش از این نیرو استفاده نموده و حرفه تحت آموزش خود را درست فرا بگیرید و پس از فراغت وارد بازار کار شوید و تلاش کنید یک یا چندین هم وطن خود را هم مشغول کار نمایید.

در این محفل شماری از مقامات دولتی به شمول آقای افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی، شهداء و معلولین ولایت هرات، آمرکار و مسئول بخش انکشاف مهارت های آن ریاست، رؤسا و کارکنان مؤسسه بین المللی هلپ، مسئولین موسسه اوسا، مسئولین انجمن نسوان، مسئولین انجمن اناب/ انجمن نابینایان، معاون اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، نماینده مؤسسه WFP در زون غرب، رؤسای برخی از شرکت های همکار با مؤسسه هلپ، ۲42 تن از کارآموزان و آموزگاران صنوف فن و حرفه مراکز آموزشی، رسانه ها و شماری از کارآموزان برحال صنوف مراکز آموزشی، حضور داشتند.

 

 

در پایان این مراسم، جعبه های ابزار کار/وسایل کار که از سوی مؤسسه هلپ تهیه گردیده بود، برای آغاز کسب و کار به فارغین این دوره توسط مهمانان توزیع گردید. فارغین این دوره آموزش های فن و حرفه از یادگیری حرفه بسیار خرسند بودند و از موسسه هلپ و دیگر موسسات همکارشان جهت دایر نمودن چنین برنامه های موثر برای جوانان ابراز امتنان و سپاسگزاری داشتند.

 

منابع: بخش فرهنگ و رسانه هلپ

    ارسال نظر