ورکشاپ آموزشی تکنیک ها و مهارت های راهنمای گردشگری

ورکشاپ آموزشی تکنیک ها و مهارت های راهنمای گردشگری

1 الی 4 میزان 1397 مطابق 23 الی 26 سپتمبر 2018

مرکز خدمات کاریابی و کارآفرینی موسسه حمایت پایدار در افغانستان به منظور افزایش میزان کاریابی برای صنوف مدیریت هتل و گردشگری و صنوف حسابداری دوره پیشرفته آموزشی تکنیک ها و مهارت های راهنمای گردشگری را برگزار نمود. این برنامه آموزشی به همکاری موسسه فرهنگی هرات باستان و شرکت توریستی آریا سیر به مدت 4 روز در مرکز خدمات کاریابی برگزار گردید.

هدف اصلی این برنامه ایجاد زمینه اشتغال برای فارغین صنوف مدیریت هتل و گردشگری و حسابداری پیشرفته و معرفی آنها منحیث راهنمای گردشگری به شرکت های توریستی و هتل ها میباشد.

در این برنامه آموزشی به تعداد 40 نفر اشتراک نمودند که از این تعداد 12 نفر از فارغین صنوف مدیریت هتل داری و حسابداری و به تعداد 5 تن کارمندان هتل های درجه یک شهر و به تعداد 23 نفر کارجویان عمومی و علاقه مندان به فراگیری آموزش ها و تکنیک های راهنمای گردشگری اشتراک داشتند.

روز اول آموزش (معرفی عمومی هرات)

در روز اول برنامه بطور رسمی با حضور رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، آمر گردشگری ولایت هرات، مسئولین شرکت آریا سیر و موسسه هرات باستان، مسئول رسانه موسسه هلپ، رئیس موسسه حمایت پایدار در افغانستان، مدیر مرکز خدمات کاریابی و 40 تن از کارآموزان افتتاح گردید.

ابتداء آقای آریا روفیان رییس اطلاعات و فرهنگ هرات باستان ضمن امتنان و قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه گفت صنعت گردشگری به عنوان دومین منبع اقتصادی جهان به شمار می رود و افغانستان به خصوص هرات با داشتن جاذبه های زیبای گردشگری این صنعت می تواند منبع درآمد خوبی برای افغانستان باشد. دایر نمودن چنین برنامه ها باعث ایجاد انگیزه و رشد صنعت گردشگری می شود. همچنان وی افزود: “درسفراخیر والی هرات به خراسان رضوی، کمیته فرهنگی مشترک بین هرات و خراسان رضوی ایجاد گردید، در این تفاهمنامه یکی از موضوعات مهم که مورد بحث قرار گرفت، صنعت گردشگری و نقش موثر آن در توسعه اقتصادی ولایت هرات بوده که بزودی شاهد اولین کاروان گردشگری از مشهد به هرات خواهیم بود.”

سپس آقای وحید احمد سلطانی آمر گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گفت هدف از برگزاری این ورکشاپ ایجاد زمینه و بستر مناسب برای رشد صنعت گردشگری در هرات و نیاز اساسی به تقویت و آموزش افراد مسلکی می باشد. بناء امیدوارم که این برنامه برای همه افراد حاضر مفید تمام شده و این دوره را با موفقیت به پایان برسانند. چنانچه گردشگران دنیا به افراد توانمند و آموزش دیده نیاز دارند نیاز مبرم شهر ماست تا چنین افراد آموزش ببینند و فعالیت های خویش را در این راستا شروع نمایند.

در اخیر آقای سید تواب حسینی معاون موسسه اوسا و مسول خدمات کاریابی این موسسه برنامه را جمع بندی نموده اضافه کرد این برنامه چهار روزه برای 40 تن از جوانان که همچنان قبلا آموزش دیده و علاقه مند به این صنعت هستند تدارک دیده شده و برای این افراد پس از فراغت از این دوره زمینه شغلی به هتل ها و شرکت های توریستی فراهم میگردد.

پس از سخنرانی های ابتدایی و معرفی برنامه توسط اساتید برنامه، اشتراک کنندگان خود را معرفی نمودند. و عناوین ذیل در روز اول تدریس گردید.

  • معرفی تاریخچه و پیشینه هرات؛
  • معرفی تاریخ و چگونگی بوجود آمدن هرات؛
  • معرفی مختصر تاریخ باستانی هرات؛
  • معرفی اماکن تاریخی و باستانی هرات.

روز دوم آموزش (مهارت های تور و سفر)

در روز دوم آموزش پس از بررسی و تکرار دروس قبلی پیرامون مهارت های سیاحت و سفر درس آغاز گردید و عناوین ذیل تدریس گردید.

  • معرفی شغل راهنمای گردشگری؛
  • خصوصیات شخص راهنمای گردشگری؛
  • ویژگی های راهنمای سیاحت و گردشگری؛
  • مهارت در سخنوری، گویندگی و مدیریت تیم گردشگران.

روز سوم آموزش (آشنایی با صنعت توریزم)

در روز سوم برنامه آموزشی دروس روز گذشته تکرار گردید و درس جدید پیرامون آشنایی با صنعت گردشگری ارائه گردید.

  • وضعیت گردشگری در هرات؛
  • چشم اندازی بر صنعت گردشگری در عصر حاضر؛
  • اهمیت گردشگری؛
  • تبلیغات و بازاریابی در گردشگری.

روز چهارم (گردشگری درون شهری)

در جریان سیر علمی گردشگری درون شهری اشتراک کنندگان در سمینار از آبدات تاریخی ذیل دیدن نمودند.

  • قلعه زیبای تاریخی اختیارالدین

در زمان بازدید از این آبده تاریخی جناب آقای جویا و آقای بهره به حیث راهنمای تور قلعه اختیارالدین، موزیم هرات و موزیم ارتباطات را معرفی نمودند. سپس 10 تن از اشتراک کنندگان معلوماتی که در جریان برنامه آموزشی پیرامون تاریخچه قلعه و آثار باستانی آموزش دیده بودند به شکل یک راهنمای گردشگر برای سایرین ارائه نمودند.

  • حوض چهار سوق

بعد از بازدید از قلعه اختیارالدین از حوض چهار سوق واقع در شهر کهنه هرات که بزرگترین حوض تاریخی در هرات است بازدید نمودند. در این مکان باستانی نیز 10 تن دیگر از کارآموزان اطلاعات گردآوری شده پیرامون شهر کهنه هرات، قنات ها و حوض های تاریخی هرات، برای سایر اشتراک کنندگان منحیث راهنمای گردشگر ارائه نمودند.

  • کنیسه

در ختم برنامه گردشگری تیم گردشگری از  کنیسه موسی یان بازدید بعمل آوردند. پس از ارائه معلومات ابتدایی توسط تیم موسسه گردشگری هرات باستان سپس 10 تن دیگر از کاراموزان این برنامه پیرامون این بنای 150 ساله، سابقه یهودیان در ولایت هرات و امکان سکونت، قبرستان ها و سایر اماکن مقدس آنها معلومات ارائه نمودند.

نتیجه گیری

این برنامه آموزشی طبق تفاهم نامه ای که موسسه اوسا همراه با موسسه  فرهنگی و گردشگری هرات باستان به امضاء رسانید قرار بر این شد تا 5 تن از این افراد بعد از ختم ورکشاپ در این مرکز مشغول به کار دایمی گردند. این ورکشاپ در محور معرفی عمومی هرات، آشنایی کامل با صنعت گردشگری و مهارت های گردشگری درون شهری تدارک دیده شده بود.

سایر افرادی که توسط موسسه فرهنگی و گردشگری هرات باستان استخدام نگردیدند لیست اسامی و مشخصات آنها تهیه و به هتل تجارت، هتل موفق، هتل ارگ، هتل صدف و هتل نظری و چند شرکت توریستی و خدمات گردشگری بمنظور انجام مصاحبه ارسال گردید.

 

منبع: بخش رسانه و فرهنگ موسسه هلپ

 

    ارسال نظر