محفل فراغت مستفیدین مرکز آموزشی فن و حرفه سیَّار در ” ولسوالی گذره”

محفل فراغت مستفیدین مرکز آموزشی فن و حرفه سیَّار در ” ولسوالی گذره”

تاریخ برگزاری : 6 قوس 1397

مکان برگزاری : مرکز اجتماعی قریه خلچان “ولسوالی گذره”

تعداد فارغین این دور: 73 تن (45 تن خانم ها – 28 تن آقایان)

ولسوالی گذره در فاصله 16 کیلومتری در جنوب شهر هرات موقعیت داشته که با ولسوالی های انجیل، ادرسکن، پشتون زرغون و زنده جان متصل می باشد.

ولسوالی گذره دارای 370 قریه بوده و نزدیک به 500،000 – پنجصد هزار نفر در آن زندگی می کنند.

در دور دوم در قالب برنامه آموزشی فن و حرفه سیَّار در مجموع به تعداد 73 تن از خانم ها و آقایان در حرفه های پروسس مواد غذایی (شیرینی پزی) و ترمیم موتور سیکلت بصورت مسلکی به مدت شش ماه (اپریل 2018 الی سپتمبر 2018) آموزش دیده و فارغ گردیدند. در دور دوم بیشتراز 12 قریه ازین برنامه آموزشی مستفید شدند.

دور اول صنوف آموزشی فن و حرفه سیَّار در قریه قلب ناظر از جولای 2017 الی نوامبر 2017 برگزار گردید و به تعداد 75 تن از خانم ها و آقایان در صنوف پروسس مواد غذایی و ترمیم موتور سیکلت بصورت مسلکی آموزش دیده و فارغ گردیدند. در مجموع به تعداد 13 قریه از صنوف دور اول مستفید شدند.

با توجه به میزان بلند نیازمندی و علاقمندی افراد واجد شرایط و حمایت های همه جانبه این مردم از برنامه های آموزشی و انکشافی موسسات به خصوص بخش آموزش فن و حرفه، و بر اثر نتایج نیازسنجی موسسه هلپ از ولسوالی متذکره، موسسه هلپ تصمیم گرفت تا صنوف آموزشی فن و حرفه سیَّار را درین ولسوالی راه اندازی نماید.

در محفل جشن فراغت مستفیدین این دور آقای عزیزالله طرف، مدیر اجرایی ولسوالی گذره، محترم مولوی عبدالهادی حنیفی، منشی شورای انکشافی، رییس حوزه روضه باغ و مدیر حج و اوقاف، محترم نصیراحمد رحمانی، مدیر اجرایی شورای اجتماعی جوانان ولسوالی گذره، محترم عزیزاحمد پوپل، آمر آمریت انکشاف مهارت های ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، محترم حاجی شیر گل، رییس شورای انکشافی، آقای محمد آصف، قریه دار قریه ی گواه شان، آقای ناصراحمد، قریه دار قریه شکور خانی، محترم حاجی محمد، قریه دار قریه خلچان، محترم ارباب فیض محمد، قریه دار قریه ی اردو باغ، محترم نثاراحمد، رییس شورای انکشافی محل سبزواری، و محترم محمدکریم، رییس شورای انکشافی مهاجرآباد، آقای ذبیح الله منیب، رییس موسسه هلپ و همکارانشان حضور داشتند.

سخنرانان در محفل، روی نقش و اهمیت صنوف آموزش فن و حرفه، بهبود وضعیت مردم روستایی و ایجاد اشتغال برای جوانان بحث نمودند و اظهار داشتند که راه اندازی این صنوف توانسته نقش تعیین کننده ای در ایجاد و مساعد ساختن فرصت های شغلی برای جوانان و بلند بردن عواید مردم روستایی داشته باشد. همچنان علاوه نمودند که تعداد بیشتر افراد فارغ شده ازین صنوف آموزشی مصروف کار هستند و ازین طریق عواید قابل ملاحظه بدست میاورند و زندگی روزمره خود را به خوبی پیش میبرند.

 نماینده شورای انکشافی، مدیر اجرایی ولسوالی، قریه داران و روسای شورای قریه جات اشتراک کننده در این محفل، ضمن قدردانی و تشکری از موسسه هلپ، از راه اندازی و تداوم صنوف آموزشی فن وحرفه سیَّار حمایت همه جانبه خویش ابراز نمودند و خواهان ادامه این صنوف در حوزه های نیازمند این ولسوالی گردیدند.

یک تن از کارآموزان موفق به نمایندگی از گروه کاری اش در محفل صحبت نمود. وی گفت “من در زمان بیکاری مشکلات زیادی را متقبل می شدم و مجبور به ترک وطن و مهاجرت به کشور ایران گردیدم. در زمان مهاجرت از سختی های زندگی ام چیزی کاسته نشد و هر روز با مشکلات کارگری و تحقیر در ایران زندگی می کردم. با برگشت به وطن و اشتراک در صنف فن و حرفه سیَّار موسسه هلپ، حرفه موتور سیکلت سازی را آموختم و برای خود دکان باز کردم. حال توانسته ام با حرفه خویش کار کنم و زندگی خوبی همرای فامیل خود داشته باشم.” در نهایت وی از موسسه هلپ که زمینه آموزش و شروع کاروبار را برایش فراهم نموده بود، اظهار سپاس و امتنان نمود.

 درختم محفل جعبه های ابزار کاری برای فارغین این دور برنامه آموزشی صنوف فن و حرفه سیَّار توسط بزرگان ولسوالی توزیع گردید و برنامه با دعاییه ای به پایان رسید.

منبع: بخش رسانه و فرهنگ هلپ

    ارسال نظر