موسسه بین المللی هلپ جرمنی برنامه آگاهی دهی پیرامون کووید-19 و حفاظت اطفال را با کمک مالی دفتر یونیسف و دفتر مرکزی هلپ در آلمان و با هماهنگی و همکاری ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات برای 600 تن از اطفال کارگر خیابانی و نهایت آسیب پذیر شامل برنامه فن و حرفه مرکز آموزشی انصاری و مرکز آموزشی سیار اسلام قلعه اندازی کرده است.

موسسه بین المللی هلپ جرمنی برنامه آگاهی دهی پیرامون کووید-19 و حفاظت اطفال را با کمک مالی دفتر یونیسف و دفتر مرکزی هلپ در آلمان و با هماهنگی و همکاری ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات برای 600 تن از اطفال کارگر خیابانی و نهایت آسیب پذیر شامل برنامه فن و حرفه مرکز آموزشی انصاری و مرکز آموزشی سیار اسلام قلعه اندازی کرده است.

تاریخ شروع: 17 جوزا 1399 مطابق با 6 جون 2020

تاریخ ختم: 4 سرطان 1399 مطابق با 29 جون 2020

زمان برگزاری : 09:00 صبح الی 12:00 ظهر و 01:00 الی 03:00 بعد از ظهر

مکان برگزاری: مرکز آموزشی فن و حرفه انصاری و مرکز آموزشی سیار واقع در شهرک اسلام قلعه

موسسه هلپ جرمنی به کمک مالی اتحادیه اروپا، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و دفتر مرکزی آن موسسه در جرمنی و با همکاری ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات از چندی پیش صنوف فن و حرفه را برای اطفال نهایت آسیب پذیر و اطفال کارگر روی سرک در مرکز فن و حرفه  انصاری مربوط ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات و مرکز آموزشی سیار موسسه هلپ واقع در شهرک اسلام قلعه شروع و راه اندازی کرده است. صنوف مذکور بدلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا در ولایت هرات از مدت بدینسو به حالت تعلیق در آمده است.

از  زمان تعلیق صنوف آموزشی فن وحرفه، موسسه هلپ و دفتر یونیسف نظر به افزایش بحران کوید-19 و همه گیر شدن این بیماری و طبعات و تاثیرات منفی این پدیده بر روی اقشار نهایت آسیب پذیر به خصوص اطفال کارگر روی سرک، تلاش های زیادی را  به هدف جلوگیری از شیوع و گسترس ویروس کرونا در بین اطفال نهایت آسیب پذیر و  اطفال کارگر روی سرک و عدم بازگشت دوباره اطفال تحت آموزش فن و حرفه به روی سرک نموده اند.  بدین منظور برنامه های دیگر آموزشی، آگاهی دهی و مشوره دهی را راه اندازی نمودند. خوشبختانه برنامه های چون آگاهی دهی و مشوره دهی های روانی، اجتماعی و صحی از طریق تلیفون برای مستفیدین مرکز انصاری، دوخت و تولید ماسک توسط آموزگاران و مستفیدین حرفه های کیف دوزی و خیاطی پیشرفته، توزیع ماسک توسط آموزگاران مرکز انصاری به اطفال نهایت آسیب پذیر و کارگر روی سرک، آگاهی و آموزش های بهداشتی و صحی برای اطفال مذکور را موفقانه اجرا نمودند.

به سلسله فعالیت های فوق الذکر در ماه های جوزا و سرطان 1399 برنامه آگاهی دهی حضوری پیرامون کووید-19 و حفاظت اطفال به مدت 10 جلسه متوالی برای 600 تن از اطفال نهایت آسیب پذیر شامل برنامه فن و حرفه مرکز انصاری و  مرکز اموزشی سیار شهرک اسلام قلعه در مرکز فن و حرفه انصاری و مرکز آموزشی سیار اسلام قلعه در فضای آزاد با حفظ رهنمود ها و  اهتمامات صحی و بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی برای پیش گیری از شیوع ویروس کرونا راه اندازی شده است. بخاطر جلوگیری از تجمع ، مستفیدین به گروه های کوچک تقسیم شده و هر گروه یک ساعت در روز از آموزش ها مستفید گردیدند.

همچنان برای هر یک از اشتراک کننده گان روزانه مبلغ 250 افغانی که مجموعاً 2،500 افغانی فی نفر میشود، طی ده روز شرکت در جلسات، هزینه کرایه رفت و آمد پرداخت شده است. پرداخت مصرف رفت و آمد برای اشتراکنندگان بمنظور جلوگیری از استفاده از ترانسپورت عمومی و در نهایت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا صورت گرفت است.

در جریان پروسه آگاهی دهی به تعداد 30 قضیه افراد مشکوک به مریضی ثبت گردید، که متعاقبا توسط کارمندان اجتماعی – و روانی موسسه هلپ با هماهنگی شبکه حفاظت از طفل (CPAN) به کلینیک صحی موسسه ورلدویژن جهت ارایه خدمات صحی رجهت داده شده است.

همچنان قابل ذکر است که مستفیدین از کمک های سازمان جهانی غذا (WFP) هر ماه در حدود 2500 افغانی برای خرید مواد اولیه زندگی شان دریافت نموده اند.

این برنامه طی دو دوره 10 روزه، روزانه 5 جلسه یک ساعته برای هر هفته که مجموعاً یازده حرفه در 20 صنف در مرکزآموزشی فن وحرفه انصاری و 4 صنف درمرکز آموزشی سیار واقع در شهرک اسلام قلعه برگذار شد که موضوعات ارائه شده به شرح ذیل می باشد:

  1. روز اول: آگاهی پیرامون ویروس کرونا :

 موضوعات : (معلومات در مورد ویروس کرونا، علائم و چگونگی انتقال آن، چگونگی درمان آن، شایعات موجوده در رابطه به ویروس کرونا، تآثیر داروها بالای ویروس کرونا، چگونگی تغذیه مناسب در بزرگسالان و کودکان شیر خوار برای بالابردن سیستم ایمینی بدن).

  1. روز دوم: اهمیت حفظ الصحه:

موضوعات:  (حفظ الصحه شخصی، فواید حفظ الصحه، نکات مهم برای داشتن حفظ الصحه شخصی بهتر، چگونگی رعایت حفظ الصحه شخصی در منزل، اجتماع و محیط کار خصوصآً در ایام شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی و تندرستی از دیدگاه دین مبین اسلام).

  1. روز سوم: ازدواج های زیر سن و اجباری در بین اطفال:

موضوعات: (تعریف، علل، و پیامد های ناگوار ازدواج های اجباری، راه کار های مناسب برای کاهش و جلوگیری از ازدواج های اجباری، میزان ازدواج های اجباری در بین اطفال، سفارش قرآنکریم و دین مبین اسلام در رابطه به ازدواج).

  1. روز چهارم: خشونت مبتنی بر جنسیت :

 موضوعات: (تعریف خشونت، ارائه ماده 4 ق م خ ع زنان، علل خشونت مبتنی بر جنسیت، خشونت توسط چی کسانی و در کجا ها صورت میگیرد؟، چگونگی پیدا کردن و رجعت دهی قضایا خشونت علیه زنان و راهکارهای موثر برای کاهش و محو خشونت علیه زنان).

  1. روز پنجم: نمایش زنده تئاتر توسط هنرمندان تئاتر:

موضوعات: (ویروس کرونا، حفظ الصحه شخصی، ازدواج های زیر سن و خشونت مبتنی بر جنسیت)

  1. روز ششم: مهاجرت های نا امن / غیر قانونی:

موضوعات:  )تعریف مهاجرت، انواع مهاجرت، مهاجرت های قانونی و غیر قانونی، عوامل و پیامدهای مهاجرت های غیر فانونی و راهکارهای موثربرای کاهش و جلوگیری از مهاجرت نا امن / غیر قانونی).

  1. روز هفتم: آزار و ازیت کودکان در خیابان ها و جلوگیری از کار شاقه اطفال:

 موضوعات: (تعریف طفل، سوء استفاده ازاطفال، انواع سوء استفاده از اطفال، بی توجهی بی اطفال، استثماراطفال و انواع استثمار، انواع کار شاقه توسط اطفال، معرفی روز جهانی کودک، توضیح سیستم محافظت ازاطفال و راه کارهای موثربرای بهبود وضعیت زندگی اطفال).

  1. روز هشتم: اعتیاد در بین اطفال و خطرات ناشی از آن:

 موضوعات : (تعریف اعتیاد وعوارض آن، تعریف مواد مخدرو انواع آن، حالات مختلف مصرف مواد، تعریف وابستگی وعامل آن، اختلالاتی که در اثر وابستگی به مواد مخدر ایجاد میشود و تعریف سوء مصرف مواد اعتیاد آور).

  1. روز نهم: اهمیت تعلیم و تربیه برای اطفال:

موضوعات : (تعلیم و تربیه چیست، اهمیت و ضرورت اساسات تعلیم وتربیه، تعلیم و تربیه رسمی و غیر رسمی، اصول تعلیم و تربیه، روش های موثر برای افزایش قدرت یادگیری، تقویت ذهن و حافظه، عوامل تضعيف کننده انگيزه درس خواندن در کودکان، اصول اساسي تقويت انگيزه تحصيلي، تعريف هوش، خلاقیت و نگرشهاي مختلف به هوش، خصوصيات افراد خلاق، خلاقیت،  و نیازتغييرات اساسي نظام آموزشي جهت پرورش خلاقيت در بین اطفال).

10 .   روز دهم: والدین خوب :

موضوعات: (اهمیت و ضرورت توجه به خانواده، مهرورزی به اطفال و برقراری ارتباط با آنها از دیدگاه روانشناسان، آسیب شناسی درخانواده، نقش خانواده درآسیب های روانی و اجتماعی فرزندان، نکات مهم برای داشتن خانواده موفق، چگونگی مقابله با بحرانها را یاد بگیرید، خانواده در سلامت يا عدم سلامت رواني فرزندان چه نقشي دارد؟، اطفال محصول خانواده بي تفاوت چه ويژگي هاي شخصيتي دارند، ويژگي هاي خانواده هايي كه با فرزندان خود ارتباط موثردارند و راهکارها برای کاهش آسیب های اجتماعی در خانواده).

ارائه تمامی موضوعات فوق با مثال های واقعی، نمایش کلیپ های تصویری انگیزیشی، تصاویر و فعالیت های تفریحی همچون بازی و فکاهیات مرتبط به موضوعات توسط کارمندان اجتماعی – روانی به همکاری همکاران بخش تعلیمات عمومی دفتر هلپ انجام شده است.

برنامه های اگاهی دهی فوق مورد استقبال  اشتراک کننده گان قرار گرفت و ایشان نیز اذعان داشتند که همه روزه موضوعات آموخته شده را با سایراعضای خانواده های شان شریک ساخته و از مزایای آن بهره مند شده ایم. آگاهی از این چنین موضوعات درایجاد تغییردر نحوه ای زندگی و برخورد با مسائل اجتماعی برای شخص خودشان و اعضای خانواده های شان بسیار تاثیر مثبتی داشته است. اکثریت مادران که از وظایف خود در قبال اولاد هایشان آگاهی کمتری داشتند با ابراز این موضوع و نحوه برخورد با اطفالشان در گذشته ها و شریک ساختن تجارب شان در جلسه، تعهد نمودند که منبعد تلاش خواهند کرد تا تغییرات مثبت را درنحوه ای زنده گی شان آورده و به اطفال خویش توجه بیشتری نمایند.

منبع : بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسه هلپ در افغانستان

    ارسال نظر