برگزاری گفتمان تبادل تجارب بین ساختارهای اجتماعی حفاظت اطفال در ولایت هرات از سوی موسسۀ بین‌المللی هلپ

برگزاری گفتمان تبادل تجارب بین ساختارهای اجتماعی حفاظت اطفال در ولایت هرات از سوی موسسۀ بین‌المللی هلپ

به روز چهارشنبه مؤرخ 3 جدی 1399، نشستی تحت عنوان «گفتمان تبادل تجارب بین ساختارهای اجتماعی حفاظت اطفال در ولایت هرات» از سوی موسسه هلپ جرمنی در افغانستان با حمایت اداره یونیسف و در هماهنگی و همکاری با ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات برگزار گردید.

وکلای گذر نواحی 15 گانۀ شهر هرات، رؤسای شورا‌ها، امامان مساجد، مدیران  و سرمعلم‌های مکاتب از جمله اشتراک‌کنندگان این گفتمان بودند.

در ابتدای برنامه آقای محمد علی سروش، رییس موسسۀ بین‌المللی هلپ در افغانستان ضمن خوش آمدگویی برای مهمانان، فعالیت‌های اجتماعی موسسۀ هلپ را تشریح نموده و هدف از برگزاری این برنامه را تبادل تجارب بین بزرگان محلی و رؤسای شورای‌ها بین ساختارهای اجتماعی حفاظت اطفال بیان نمود.

در ادامه، خانم قندی‌گل تاجیک، مسوول حفاظت از اطفال ادارۀ یونیسف ضمن قدردانی از همکاری وکلای گذر و رئیسان شوراها در برگزاری برنامه‌های روانی – اجتماعی در سطح نواحی، بر برگزاری وسیع تر برنامه های فن و حرفه، تقویت شبکه محافظت اطفال و ایجاد مرکز حفاظت اطفال در سطح ولسوالی‌ها تاکید نمود و به نمایندگی از ادارۀ یونیسف وعدۀ همکاری جهت تحقق آن نمود.

سپس آقای عبدالستار ظریفی آمر اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی ضمن سپاسگزاری از حضور اشتراک کننده گان و موسسۀ هلپ و سایر نهاد های مرتبط جهت برگزاری این گفتمان و تشکری از همکاری‌های وکلای گذر و اعضای شوراهای محلی و انکشافی خواهان همکاری‌های بیشتر و شریک سازی قضایای اطفال به شبکه حفاظت اطفال و سایر شرکای کاری شد.

در ادامه آقای محمد نعیم صابر، مدیر عمومی تأمینات اجتماعی، شبکه حفاظت اطفال را برای اشتراک کنندگان معرفی نموده و اهداف و فعالیت‌های شبکه CPAN را برای آنها تشریح نمود.

بعد از آن برای اشتراک کننده گان سوالاتی همچون؛ رفع موانع رفتن اطفال به مکتب، نقش اجتماع برای محافظت اطفال، جلوگیری از ادواج‌های اجباری و زیر سن و مضرات و معایب ازدواج های زیر سن، توزیع گردید و اشتراک‌کنندگان به صورت گروهی روی آن کار نمودند.

در ختم کار گروهی هریک به نمایندگی از هر گروه، یکی از اشتراک‌کنندگان خلاصۀ دیدگاه‌های مطرح شده را ارایه می‌نمود.

خلاصه‌ای از آنچه که در این گفتمان به بحث گرفته شد توسط آقای عبدالستار ظریفی اینگونه بیان گردید:

  1. تلاش مشترک حکومت، موسسات و وکلای گذر برای محافظت اطفال؛
  2. تداوم همکاری تمام جوانب ذی‌دخل مرتبط به اطفال؛
  3. تقدیر از پیشنهاد ایجاد مرکز حمایوی اطفال توسط حکومت و موسسات
  4. گسترش نمایندگی‌های شبکۀ محافظت اطفال (CPAN) در سطح ولسوالی‌های هرات
  5. تداوم برنامه‌های فن و حرفه توسط موسسات
  6. تحت پوشش قرار دادن اطفال آسیب‌پذیر در سطح والسوالی‌ها از طریق برنامه‌های فن و حرفه
  7. تداوم برنامه های آگاهی‌دهی پیرامون محافظت اطفال به‌خصوص از طریق مساجد، وکلای گذر و شوراه‌های انکشافی.

در اخیر برنامه پیشنهاداتی از سوی وکلای گذر و رؤسای شوراها مبنی بر تداوم برنامه‌های آگاهی‌دهی توسط موسسه هلپ برای وکلای گذر و اعضای شورای انکشافی مطرح گردید.

این گفتمان با اهداء تقدیرنامه برای وکلای گذر همکار با تیم برگزاری برنامه‌های آگاهی‌دهی موسسۀ هلپ و دعاییه به پایان رسید.

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان