افتتاح ثبت نام اطفال نهایت آسیب پذیر در دور جدید صنوف آموزشی فن و حرفه با حضور داشت وزیر محترم کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان

افتتاح ثبت نام اطفال نهایت آسیب پذیر در دور جدید صنوف آموزشی فن و حرفه با حضور داشت وزیر محترم کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان

 

تاریخ: سه‌شنبه، 7 دلو 1399

موسسه بین المللی هلپ جرمنی ثبت نام برای دور جدید صنوف آموزشی فن و حرفه را برای اطفال نهایت آسیب‌پذیر یا یکی از اعضای واجدالشرایط خانواده شان طی محفلی در مرکز آموزشی فن وحرفه انصاری با حضور داشت جلالتمآب بشیراحمد ته ینج وزیر محترم کار و امور اجتماعی، آقای مسعود اوریاخیل، معین محترم وزارت کار و امور اجتماعی، آقای عبدالقیوم افغان، رییس محترم کار و امور اجتماعی ولایت هرات، آقای محمدفرزان حسینی مسئول محافظت اطفال دفتر یونیسف در حوزه غرب، آقای وسیم مسئول برنامه‌های سازمان جهانی غذا در هرات و آقای محمد علی سروش رییس کشوری موسسه بین المللی هلپ جرمنی آغاز نمود.

در ابتداء آقای سروش مهمانان را خوش آمدید گفته و سپس ضمن معرفی موسسه هلپ از تاسیس و فعالیت‌های این موسسه طی 40 سال گذشته در چندین کشور جهان و باالخصوص در افغانستان صحبت نمود. وی اظهار داشت که موسسه هلپ در سال‌های متمادی روی برنامه‌های انکشافی متمرکز بوده و در سال‌های اخیر بنابر نیازمندی و لزوم دید که وجود داشته روی برنامه‌های بشردوستانه نیز فعالیت می‌کند.

وی علاوه نمود که موسسه هلپ در افغانستان طی دو دهه اخیر روی سکتور زراعت، توانمند سازی بانوان، محیط زیست، ارتقاء ظرفیت ادارت دولتی فعالیت نموده و نهایتا طی تجارب خوبی که آلمانی‌ها در بخش فن و حرفه و استندردهای آن داشته اند تمرکز بیشتراین موسسه روی برنامه‌های آموزشی فن وحرفه و کاریابی بوده است. وی افزود در سال‌های اخیر با همکاری دولت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت کار و امور اجتماعی، موسسه هلپ توانسته است در ولایات مختلف مطابق با معیارهای تعیین‌شدۀ وزارت کار و امور اجتماعی بیش از 12000 زن و مرد را در حرفه‌های بازاردار آموزش داده و طبق ردیابی‌های که بعد از دوماه و شش ماه بعد از فراغت شان مطابق با معیارها واستندردها انجام شده است دریافت گردیده که بیش از 75 فیصد از مستفیدین برنامه آموزش فن و حرفه صاحب کارو درآمد شده اند.

در ادامۀ برنامه، محترم بشیراحمد ته‌ ینج، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی افغانستان ضمن قدردانی از فعالیت‌های موثر موسسۀ بین المللی هلپ جرمنی در افغانستان بر تداوم چنین برنامه‌ها و فعالیت‌ها در کشور از سوی موسسۀ هلپ تاکید نمود. ایشان بر انتقال تجارت آلمان‌ها در افغانستان در بخش آموزش‌های فن و حرفه امیدوار بوده و خواهان تداوم این فعالیت‌های موثر گردید.

وزیر کار و امور اجتماعی، از چگونگی فعالیت مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری ابراز خرسندی نمود و متعهد به هرنوع همکاری از سوی وزارت کار و امور اجتماعی جهت تقویت برنامه‌های فن و حرفه و کاریابی گردید.

سپس آقای مسعود اوریاخیل، معین محترم وزارت کار و امور اجتماعی فعالیت‌های موسسۀ هلپ در بخش فن و حرفه را تاکنون موثر خوانده و خواستار تداوم این برنامه‌ها گردید.

آقای اوریاخیل خواستار درج لیستی از تمام افراد فارغ شده از مرکز فن و حرفۀ انصاری در AVI سیستم یا دیتابیس وزارت کار گردید تا اینکه وزارت بتواند به تمام افراد ماهر دسترسی آسان داشته باشد.

در بخشی از سخنانش، اقای اوریاخیل بر بروز شدن سیستم‌های آموزشی فن و حرفه در کشور به ویژه در ولایت هرات تاکید نمود. زیرا به گفتۀ او همزمان با پیشرفت تکنالوژی، باید حرفه‌های بروزشده به ویژه حرفه‌های صنعتی نیز وارد دوره‌های آموزشی گردد.

در بخش دوم برنامه، افتتاح ثبت نام برای دور جدید صنوف آموزشی فن و حرفه برای اطفال نهایت آسیب پذیر یا یکی از اعضای واجدالشرایط خانواده شان توسط وزیر محترم کار و امور اجتماعی و هیئت همراه‌شان صورت گرفت.

پس از افتتاح، آقای ته ینج از بخش‌ها و صنف‌های مختلف مرکز آموزشی فن و حرفۀ انصاری دیدن و از چگونگی فعالیت این مرکز ابراز خرسندی نمود.

گفتنی است که قرار است 1100 تن از اطفال نهایت آسیب پذیر یا یکی از اعضای واجدالشرایط خانواده شان تحت پوشش این دور از برنامه‌های آموزشی فن و حرفۀ انصاری قرار گیرند. افراد انتخاب‌شده در یکی از صنف‌های آموزشی فن و حرفۀ انصاری بر اساس استعداد و ذوق خودشان ثبت نام گردیده و برای مدت شش ماه آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

قابل ذکر است که موسسۀ بین المللی هلپ جرمنی این فعالیت ها را در قالب پروژه‌ای که از سازمان بین المللی حمایت از کودکان UNICEF و دفتر مرکزی این موسسه مقیم در شهر بن آلمان دریافت کرده تطبیق مینماید. عنوان پروژه متذکره “ادغام مجدد اطفال نهایت آسیب پذیر (شامل اطفال  خیابانی، اطفال بیجاشدگان داخلی، اطفال ردمرز شده بدون سرپرست، و اطفال متقاضی شمولیت در نیروهای پولیس) از طریق فراهم سازی آموزش حرفه و فن و تسهیلات شغلی  برای  2300 تن در ولایات هرات، بادغیس، غور و فراه “ می باشد که از تاریخ 14 اکتوبر 2019 مطابق با 22 میزان 1398 الی 13 اکتوبر 2021 مطابق 21 میزان 1400 به مدت 24 ماه قابل اجراء میباشد.

منبع: بخش تکنالوژی معلوماتی و روابط عمومی موسسۀ هلپ در افغانستان